Helt utrolig, staut og modig
Jeg vet at ingen av dere vil tro dette, men på ett felt i livet fremstår jeg faktisk som ganske staut og modig. Dette oppsiktsvekkende synet kan avnytes hver gang jeg setter meg til rette i et flysete.
På dagtid lager jeg tegneserier, og utrolig nok krever denne tullejobben at jeg reiser ganske mye til verdens største land, nemlig utlandet. Ni av ti ganger, sitter jeg ved siden av en kollega med flyskrekk. Denne er såpass alvorlig at likhundene på Kripos uler når vi kjører forbi i drosje på vei til Gardermoen.
Tungt medisinert dumper hun ned i setet, og på destinasjonsstedet må fingrene brekkes løs fra armlenene av mekanikere med spesialverktøy.
Hele tiden under reisen er jeg trøstende til stede med rolig småprat og kyndige flykommentarer. Selve sinnbildet på den avslappede globetrotter og verdensmann.
Ingen vet at bergenseren i vindussetet gleder seg mer over at det finnes inkontinensbleier i stor størrelse enn over kaffen. Eller at han har en håndskrevet lapp i lommeboken der det står: ”Hils henne jeg elsker mest, og hils også min kone.”
Slik krigsseilerne følte det
For denne min eneste rolle her i livet som tøff og iskald, er selvsagt bare et falsum. Så var det sagt. Hver gang jeg går gjennom gaten på flyplassen, vet jeg hvordan krigsseilerne følte det da de mønstret på en båt full av høyoktan i Liverpool. De visste at dette bar lukt til dunders, og mer var det egentlig ikke å si om den saken.
Hver tur til København, er min lille Murmanskkonvoi.
For selv et barn vet, at ingen gjenstand man kaster opp i luften, er egnet til å fly mer enn ca 3 sekunder, uansett hvor lett den er. Gjett hva en Airbus veier? 83 tonn.
Fremme i cockpiten sitter en flykaptein som nettopp har blitt hånet av kona for sin siste ynkelige forestilling mellom lakenene. Kolesterolen surkler i kransarteriene hans. Ledelsen vil ta fra ham alle faglige rettigheter og la ham fly 16-timers japanske krigsvakter med jernkule rundt foten.
Legeringen i et turbinblad i høyre motor har en urenhet på størrelse med gallesteinen til en mygg. Dette har blitt oversett på alle røntgenbildene i fabrikken, men fører langsomt til en stygg sprekk.
Prøv å skru løs kniven under gressklipperen din og gi gass. Du tør ikke det nei, men å fly med en sånn gressklipper i én mils høyde, se det er OK!
Ja, jeg har sett Airline Disaster på Discovery Channel.
Tormods Metode
Likevel har jeg funnet løsningen på alle problemer som kan oppstå. Det er jo standard prosedyre at alle må slå av mobiltelefonene sine før take off. Dette fordi de visstnok kan virke inn på systemene i flyet. Og det er nettopp her jeg frelser meg selv og alle mine medpassasjerer fra piloter som besvimer eller vinger som faller av. Jeg beholder nemlig min mobiltelefon påslått.
Og gjemt inni en bok, lander jeg hver gang sikkert den store sølvfuglen med den lille joysticken på Sony-Ericsson-telefonen min.