NRK Meny
Normal

– Det er ingen klisjeer i denne filmen

Skuespiller Thea Sofie Loch Næss (17) tror hennes regissør på «Natt til 17.» endelig har klart å male et troverdig bilde av norsk ungdom. – Det er ingen klisjeer i denne filmen, sier Næss.

Trailer for den norske ungdomsfilmen Natt til 17., regissert av Eirik Svensson.

– Jeg ville gjerne lage en film som puster like mye, og føles like ekte, som «Fucking Åmål», sier regissøren for «Natt til 17.». Se traileren for filmen her.

11. april, altså om snaue to måneder, har filmen «Natt til 17.» premiere. Filmen, som er regissert av Eirik Svensson, handler om den myteomspunne natta før Norges nasjonaldag, da ungdom ofte tar festingen til et nytt nivå.

Samtidig er filmen et klassisk trekantdrama. 15 år gamle Thea har nettopp dumpet kjæresten Amir, og er nå interessert i hans bestekompis Sam.

«Når gutta finner ut at de begge to er forelsket i samme jente, slår det gnist til en tilsynelatende uløselig konflikt dem imellom, som bare akselererer utover kvelden og natta. Kan Sam og Amir tilgi hverandre, eller er dette slutten på vennskapet deres?», heter det på filmweb.no.

Svensson prøver ikke å finne opp kruttet hva handling angår. Men det er andre aspekter av denne filmen der regissøren prøver å få til noe få norske ungdomsfilmer klarer. God dialog og et realistisk bilde av ungdomsmiljøet i storbyen.

Hovedrolleinnehaver Thea Sofie Loch Næss sier det best selv:

– Den skildrer ungdomsmiljøet slik som det er. Det er ingen klisjeer i denne filmen.

– Sliter norske ungdomsfilmer med å fremstå realistiske?

– Ja, i stor grad. Jeg synes ungdomsgruppen ofte blir glemt, kanskje fordi regissører vet at det er veldig vanskelig å lage disse filmene.

– Umulig å skrive ungdomsdialog

Dialogen i «Natt til 17.» er spilt inn på en særegen måte, i hvert fall for denne sjangeren. Manuset er skrevet på svensk, av Sebastian Torngren Wartin. Men de høyst uerfarne unge skuespillerne har ikke fått noen replikker å forholde seg til.

– Det er umulig å skrive helt sånn som ungdommer snakker, konstaterer regissør Svensson.

Derfor lot han ungdommene holde på som de ville.

– Hver scene var veldig tydelig rammet inn, men de måtte velge ordene selv, forteller Svensson.

Grunnen til at Svensson legger seg såpass i selen hva troverdighet angår kan spores tilbake til hans spede ungdom. Som 15-åring så regissøren den kritikerroste svenske ungdomsfilmen «Fucking Åmål» for første gang.

– Jeg ville gjerne lage en film som puster like mye, og føles like ekte, som «Fucking Åmål», sier Svensson.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Brukte lang tid på korte scener

Regissør Eirik Svensson og skuespiller Thea Sofie Loch Næss

Regissør Eirik Svensson og skuespiller Thea Sofie Loch Næss har prøvd å lage en ungdomsfilm som føles like ekte som «Fucking Åmål», ifølge førstnevnte. Svensson var 15 år første gang han så den svenske filmen, samme alder som målgruppen på hans nye film.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

Den kvinnelige hovedrolleinnehaveren synes denne måten å jobbe på har hjulpet filmen betraktelig.

– Dialogen er det jeg har vært mest fornøyd med under hele prosessen. Da jeg først fikk rollen var jeg redd for at jeg skulle spille i en klassisk dårlig norsk ungdomsfilm som kom til å bli veldig overfladisk. Men Eirik jobber på en måte som er veldig fin. Han har selvfølgelig et manus og en plan han jobber etter, men jeg satt aldri hjemme og leste manus, sier Næss.

Denne alternative måten å lage film på krever mye tid. Både Næss og Svensson forteller at skuespillerne kunne få holde på så lenge som 20 minutter, i ett langt strekk, med en 20 sekunder lang scene.

Så du har løst problematikken som oppstår når voksne skal skrive ungdommer ved rett og slett ikke å gjøre det?

– Ja, egentlig. La dem få spille det ut selv.

– Hvordan skulle jeg for eksempel skrevet Mohammed, en palestiner som har bodd fire år i Norge? Skulle jeg skrevet inn grammatiske feil? Det tror jeg ikke hadde blitt ekte. Jeg har aldri hørt ordet «mannehora» før, men det sier Burhan ved en anledning. Eller som Thea sier: «Kanskje en gang om tusen milliarder aldri år». Jeg kunne aldri skrevet dette. Men det er Theas måte å si det på.

– Hva synes du om skuespillerne?

– Jeg synes de er helt fantastiske. De har gjort en kjempejobb, sier regissøren.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Har fått drømmemuligheten

Thea Sofie Loch Næss og Mohammed Alghoul

Thea Sofie Loch Næss dumper kjæresten sin i «Natt til 17.», til fordel for denne unge mannen.

Foto: Karl Erik Brondbo / Maipo

Thea Sofie Loch Næss sitter ved hans side og gliser.

17-åringen er opprinnelig fra Kristiansand, men nå er det kun skarringen som er igjen av Sørlandsandsdialekten. Næss er klar over at hun har fått muligheten hennes medstudenter på dramalinja på Hartvig Nissens skole i Oslo ganske sikkert ville godt gjennom ild og vann for.

– Det er drømmen min å bli skuespiller, så derfor er det veldig fantastisk å få en sånn mulighet. Jeg har vært med i noen kortfilmer og sånn, men en spillefilm hadde jeg aldri forestilt meg, sier hun.

Nå er hun nervøs for premieren.

– Jeg er utrolig spent. Jeg kommer sikkert til å kaste opp før premieren fordi jeg er så nervøs.

Men det er en ting som får ned pulsen betraktelig. Troen på at Svenssons dialogmetode fungerer på lerretet.

– Jeg vet at det som blir sagt i filmen kommer fra meg. Det gjør meg litt mindre nervøs, sier hun.

«Natt til 17.» har premiere 4. april. Budsjettet på filmen er 10 millioner kroner.

Kulturstrøm

  • Drake topper for tredje uke på rad

    Den kanadiske rapperen Drakes femte soloalbum ble sluppet 29. juni, og har allerede ligget tre uker på førsteplassen på Billboards topp 200-liste, skriver Rolling Stone. Albumet er dermed det første til å toppe den prestisjetunge amerikanske hitlisten like lenge siden den britiske artisten Adele toppet listen tre uker i strekk i desember 2016 med albumet «25». Polerte, men melodiøse tussmørke-beats, mener NRKs anmelder om Drakes «Scorpion».

    Drake
    Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP
  • 55 år gammel Bowie-låt oppdaget

    En hittil ukjent låt som den legendariske artisten sang i starten av karrieren er funnet i en gammel brødkurv, skriver The Guardian. 16 år gamle Bowie, som den gangen het David Jones, spilte inn låten «I Never Dreamed» i et lite studio sør i London sammen med bandet The Konrads. Men ingen plateselskaper ville gi ut låten. David Hadfield var trommis i bandet, og fant demotapen i en gammel brødkurv mens han ryddet i huset til bestefaren sin. – Det var jeg som bestemte at David skulle synge på låten, sier Hadfield til avisen. Tapen anslås å gå for 10.000 pund, eller 100.000 kroner på auksjon. Bowie døde av kreft januar 2016, bare to dager etter at han slapp sitt siste album, «Blackstar».

    David Bowie
  • Anmeldelse: Minnesmerke 22.juli

    – Jeg kan godt forstå at det var viktig å få noe på plass nå; at de pårørende og overlevende og hele nasjonen trenger et sted å sørge, at de som er for unge til å ha sine egne minner fra 22. juli kan ha et sted å ta innover seg denne hendelsen. Men jeg må si jeg er inderlig glad for at dette er et midlertidig minnesmerke, skriver NRKs kunstanmelder.