Vinn platen i Lou Reed-konkurransen!
Lou Reeds liv i bilder og tekst
"The Raven" er et merkverdig album som plasserer seg fint inn i legendens arbeid. I bred musikalsk framføring, fra vill jazz via standard-låter og myke ballader til hard rock, veksler Reed mellom originale Poe-verk og sine egne Poe-inspirerte tekster. Den to timer lange platen kommer både i dobbel og enkel utgave.
- Den kommer i sitt opprinnelige (doble) format, i en forseggjort innpakning som inneholder alt, sier Lou Reed i presseskrivet.
- Og den kommer i en enklere versjon, for de som ikke vil lytte til den i hele to timer eller vil prøve seg fram før de hengir seg til to-timers utgaven, forteller Reed om temaplaten.
Perfect Day & The Bed
Den amerikanske dikteren Edgar Allan Poe er en rød tråd i albumet, som også byr på en ny utgave av Reeds mest kjente låt ”Perfect Day”. Opprinnelig å finne på ”Transformer” fra 1972, her med unge Antonys klare, lyse stemme og ikke Reeds røst. Åpningssporet ”The Bed” på oppfølgeren ”Berlin” fra 1973 har også kommet med i ny tapning.
- The Raven er oppsummeringen av alt jeg har arbeidet med, unntatt fotografi, forteller 60-åringen med bakgrunn i litteratur, teater, kunst og musikk.
- Ideer rundt lyd, miksing, tekst, dynamikk og rim – alt er der. Det er kulminasjonen av alt av mitt tidligere (kunstneriske) arbeid, absolutt alt.
I tillegg til Reeds bandmedlemmer Fernando Saunders, Mike Rathke og Tony Smith inneholder The Raven en gedigen gjesteliste; Laurie Anderson, Elizabeth Ashley, David Bowie, Steve Buscemi, Ornette Coleman, Five Blind Boys of Alabama, Willem Dafoe og Kate & Anna McGarrigle.
Poesi og musikk
Lou Reeds interesse for poesi og musikk begynte tidlig. Allerede som 14-åring spilte Reed rundt omkring i forskjellige barer, men hadde like stor interesse for skrivearbeid. Reed tilskriver mye av sin tidlige interesse til Delmore Schwartz og etter hvert Andy Warhol. Flere tiår senere er Reed fremdeles en del av St. Mark’s Poetry Project som gir unge mennesker en mulighet til å opptre med sine tekster.
Men det er først i de senere år at Reed oppdaget Edgar Allan Poe.
- Jeg fikk skikkelig sansen for Poe da jeg opptrådte på Halloween på St Anne’s Church med Hal Willner, min co-produsent, minnes Reed.
- Mens jeg leste ”The Tell-Tale Heart” fikk jeg en forståelse av det stykket som jeg ikke hadde hatt tidligere. Jeg skjønte at min tidligere forståelse hadde vært veldig overflatisk, erkjenner Reed.
Lou Reed og Robert Wilsons POEtry hadde premiere på Thalia Theatre i Hamburg. Foto: Loureed.org
Ny forståelse
Reed samarbeidet med Robert Wilson om forestillingen ”POEtry” som turnerte verden over. Nye vrier og nytt liv til materialet oppsto når Reed begynte å omskrive, omarbeide og innhente andre samarbeidspartnere og gjester til selve platen.
Kult-skuespilleren Steve Buscemi er Crooner med stor C på ”Broadway Song”, mens kollega Willem Defoe resiterer en av Poes mest kjente stykker, ”The Raven” på skjellsettende vis.
På "Guilty" fikk også Lou Reed gleden av å jobbe med en av sin ungdoms aller største helter, den svært nyskapende, improvisatoriske og frijazzende saksofonisten Ornette Coleman.
- Jeg pleide å følge etter ham fra klubb til klubb – men hadde ikke råd til å gå inn. Det var virkelig en sensasjonell opplevelse å faktisk få jobbe med ham, bekjenner Reed.
"The Raven" er til salgs fra 3. februar. Fem heldige vinnere vil da få hvert sitt eksemplar tilsendt ved å delta i vår Lou Reed-konkurranse.