- Jeg har laget en karakter som frykter forandring mer enn noe annet. Varselet om forandring kommer gjennom at han begynner å drømme om vann. Det gjør at han forbinder alt som ha med vann å gjøre med det han frykter, begynner Loe.
Finland i eget hode
Hovedpersonen i romanen får i oppdrag å lage en brosjyre om Finland. Men han har lite peiling på Finland. Og det har igrunnen ikke forfatteren heller. Men han måtte lese seg opp såpass at han lærte seg hva hovedpersonen ikke skulle vite.
- Hovedpersonen frykter å reise. Derfor vil han minst av alt reise til Finland for å undersøke noe, og pusler med tanken på Finland i sitt eget hode. Det går ikke så bra, forteller Loe.
Stream of conciousness
Boka representerer også del nye litterære trekk i Loe-sammenheng. På mange måter er det en stream-of conciousness-bok som er skrevet nesten uten punktum.
- I forhold til den stilen jeg brukte i "Naiv.Super" - som var den motsatte ekstremiteten med korte setninger, er dette noe helt annet - lange setninger med mange komma og innskytelser hit og dit.
Han hevder likevel at han er der han alltid har vært, og at de som har funnet en tone i de tidligere bøkene hans, vil finne den her også.
Tittelen først
Ideen til "Fakta om Finland" kom nettopp gjennom tittelen. Loe begynner ofte der.
- Den er tørr, men samtidig fascinerende. Jeg visste ikke noe annet enn tittelen og at hovedpersonen skulle få bilen si tauet inn, forteller Loe.
Men han synes heller ikke det er så viktig hva en bok handler om - det er mye viktigere hvordan den handler om det. Likevel mener han at denne boka handler mye om ensomhet, en slags udefinert lengsel etter noe trygt - et slags hjem som ikke finnes. Den navnløse hovedpersonen frykter ensomheten mer enn noe annet.
Skje det som skjer
Boka har så langt fått blandete kritikker. En anmelder har hevdet at forfatter og leser har vokst fra hverandre. Men det bryr han seg ikke så mye om.
- Jeg må skrive det jeg kjenner at jeg må skrive, og hvis noen blir skuffa er ikke det så veldig farlig. Jeg forandrer meg og blir eldre, jeg også, og jeg kan ikke skrive "Naiv. Super" om igjen, selv om noen tydeligvis skulle ønske det, sier han.
Loe sier at han ikke har arbeidet så bevisst med denne boka som med de foregående. Men har har blitt bevisst på å ikke nekte seg noe.
- Jeg har opparbeidet mot til å definere lov til å skrive hva jeg vil. Se hva som skjer. Boka er improvisert i veldig stor grad. Jeg har slappa mye mer av enn før, sier han.
Loe tenker heller ikke så mye på hvordan han vil utvikle seg som forfatter.
- Det er mye mer intuitivt enn som så. Jeg føler jeg har hatt en god arbeidsdag når jeg har klart å åpne meg for det som måtte komme og ikke sensurere det bort. Det får skje det som skjer, sier Erlend Loe.
Utdrag fra intervju med Ugo Fermariello
Kulturbeitet, NRK P2, 15. oktober 2001
Bearbeidet for nett av Tori Skrede