Hopp til innhold

Livsløgn og tørr Martini

Det var forfatter han ville bli, Paul Emil Breitenfeld. Etternavnet Desmond tok han fra et tilfeldig oppslag i telefonkatalogen. Altsaksofon begynte han ikke å spille før i 1943. - Han låter som en tørr Martini, skrev en kritiker. Desmond gikk hjem og tenkte seg om. - Feil, framholdt han: Jeg låter som tre tørre Martini.

Hør: Studio Sokrates om Martin Heidegger og Paul Desmond, 9. juni 2001

Hør: Filosofisk smule: Om egentlig eksistens

Hør: Knut Borge om Paul Desmond

Hør: Om egentlig eksistens og kunst

Hannah Arendt og Martin Heidegger

-Levde Martin Heidegger etter sin egen lære? spør Knut Borge, midt inne i et av professor Vigdis Songe-Møllers transcendentalfilosofiske sjumilssprang.

Det blir stille i studio et øyeblikk:

- Mens Heidegger skrev på sitt store verk, Sein und Zeit (Væren og tid) var han professor, en ganske ung professor, gift med Elfride og hadde barn med henne. Plutselig en dag, på en av Heideggers forelesninger står der en attenårig, ung, smellvakker jødisk studine: Hannah Arendt. Hun viste seg å være lynende begavet. Martin faller. Sytti tusen favn. Et forhold mellom Martin og Hannah som skulle vare livet ut begynte. Et forhold som kan karakteriseres med to ord:

Lidenskap og løgn:

Wer gross Denkt muss gross Irren, Martin Heidegger (1889-1976)

Hannah elsket Martin, elsket ham hele livet, til hun døde i 1975, men Martin skjulte forholdet, lekte en farlig lek - og man kan meget vel spørre seg om han levde etter sin egen lære om sannhet og egentlighet. Knut Borge har lagt fra seg papirene om Paul Desmond, stemningen i studio har sunket..

-Vi blir plutselig så triste

sier professor Vigdis Songe-Møller...

- Bare det at han var nazist og hun jødisk gjør jo at dette forholdet må ha vært spesielt, for å si det mildt, fortsetter Borge etter en liten pause.

- Hannah Arendt flyktet jo fra nazi-tyskland, og fikk ikke noen hjelp av Heidegger, og hun skriver en del anklagende ting om ham også, og hans forhold til jødene etter Hitlers maktovertakelse i 1933. Der er utgitt flere biografier om Hannah Arendt og hennes forhold til Heidegger. Engang ble hun bedt om å karakterisere den store tenkeren fra Schwartzwald:

Hannah Arendt (1906-75)

- Fremfor alt, svarte Hannah Arendt, - fremfor alt er han en notorisk løgner.

- Egentlig en drepende kritikk, siden ett av grunnbegrepene i Heideggers Sein und Zeit er nettopp: Sannhet.

- Du skal være i Sannhet.

Wer gross Denkt...

- Men, sier Knut Borge: - Han innrømmer i hvert fall at han har handlet feil, når han sier om seg selv at den som tenker stort- også kan gjøre store feil. "Errare humanum est" - det er menneskelig å gjøre feil. Professor Vigdis Songe-Møller legger til:

-Og det er jo ikke slik at Heideggers tekst i Sein und Zeit blir dårligere - selv om den naturligvis blir stående i et melankolsk, kanskje mollstemt lys.

Storhet og saksofon

Hva forteller denne anekdoten om Paul Desmond?

Miles Davies, verdensberømt "cool" trompetist, stilskaper, fornyer og med en posisjon i jazzverdnen som kan sammenlignes med Goethes i litteraturen; lirte av seg følgende kommentar til Paul Desmonds saksofonspill:

Paul Desmond ((1924-77) Storhet og saksofon.

- Jeg liker simpelthen ikke lyden av en altsaksofon som blir spilt på den måten.. Ved en annen anledning uttaler Paul Desmond seg slik:

- Jeg elsker den måten Miles Davis spiller på. En av jazzmusikernes tøffeste utfordringer er å finne uttrykk som er enkle, melodiske og ikke minst nye. Det kan Miles.

Hva forteller dette om Paul Desmond? Er han ironisk eller ærlig? Vender han det annet kinn til? Prøver han å elske sine fiender? Er det uttrykk for smålighet eller storhet?

Tenk selv!

Musikken:

Paul Desmond:

Tittel : LIKE SOMEONE IN LOVE

Kompon. : VAN HEUSEN, JIMMY (USA)

Komp-år : 1944

Utøver : BRUBECK, DAVE (USA) (KLAVER) + DESMOND, PAUL (SAXOFON ALT) + WRIGHT,

EUGENE (BASS) + MORELLO, JOE (SLAGVERK)

Besetn. : KLAVER + SAXOFON ALT + RYTME

Innspilt: 19580305 Utgitt: 1959 / 2000

Platetit: LOVE SONGS

Merke-nr: COLUMBIA + LEGACY CK 66029

Tittel : I'VE GROWN ACCUSTOMED TO HER FACE

(MEL OPPR FRA) MY FAIR LADY (MUSIKKSPILL)

Kompon. : LOEWE, FREDERICK

Komp-år : 1956

Utøver : DESMOND, PAUL (USA) (SAXOFON ALT) +

HALL, JIM (GITAR EL) + KAY,

CONNIE (TROMMER) + HEATH, PERCY (BASS)

Innspilt: 19640601 Utgitt: 196? / 1996

Platetit: FEELING BLUE

Merke-nr: CAMDEN 74321 40055 2

Diverse : SAMLING (BEST)

Studio Sokrates, NRK P2, 9. juni 2001

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober