Little Steven får 62 millioner til «Lilyhammer»

Steven Van Zandt får ønsket sitt om mer penger til «Lilyhammer» oppfylt. Netflix tar regningen sammen med NRK, og det gleder generalsekretær i produsentforeningen, Leif Holst Jensen.

Steven van Zandt

Tidligere gangster, mafioso og pengeinnkrever i Sopranos, Steven Van Zandt, spurte om mer penger til sesong to av Lilyhammer. Nå får han 62 millioner til å lage suksesserien.

Foto: Daniel Eriksen / NRK
Daniel Eriksen
Journalist
Camilla Veka
Journalist

«We need more money».

Dette sa Steven Van Zandt til NRK.no om oppfølgersesongen av «Lilyhammer» i sommer, til tross for at prislappen for den første sesongen ble dobbelt så høy som man trodde i forkant.

– Du sier dere brukte et dobbelt budsjett på første sesong. Trenger dere trippelt budsjett nå?

– Ja. For det første kostet «Lilyhammer» dobbelt så mye som vi hadde. Det startet ut med at vi hadde budsjettet på X. Så brukte vi X+Y. Nå trenger vi X+Y+Z. Og det er bare for å gjøre det slik vi gjorde første sesongen, slo skuespilleren fast.

Netflix blir likeverdig partner

Nå røper prosjektsjef i NRK, Tone Rønning, at Little Steven delvis har fått ønsket oppfylt.

– Budsjettet har økt, men i sesong to er ikke NRK lenger alene om å dekke hoveddelen av produksjonsutgiftene, slik vi gjorde i den første sesongen. Nå er Netflix inne som en likeverdig partner, og dette er altså en samproduksjon mellom NRK og Netflix der vi deler på produksjonskostnadene. Det er gunstig med et slikt spleiselag for NRK, sier hun til NRK.no.

Steven van Zandt fra Lilyhammer

Steven van Zandt har økt budsjettet.

Foto: Rubicon

Men det er ikke bare Little Steven som får ønsket sitt oppfylt.

I oktober fortalte generalsekretær i Produsentforeningen, Leif Holst Jensen, at han håpet at utenlandske selskap som Netflix og HBO ville komme på banen og produsere norsk innhold.

– Norsk TV-drama er i dag forbeholdt NRK, TV2 og TVNorge. Så man kan håpe at man får en fjerde kunde, sa Jensen i fjor.

– Veldig gledelig

Nå ser han dette skje med «Lilyhammer».

– Jeg synes utviklingen er veldig gledelig. Fra produsentenes side har vi en klar oppfatning av at Netflix har vært ganske avgjørende for både den norske og internasjonale suksessen til serien, sier Jensen til NRK.no.

Generalsekretæren synes det er naturlig at Netflix kal ta sin del av regninga.

– «Lilyhammer» er et helt unikt norsk-amerikansk prosjekt, så da er det veldig fint at også finansieringen blir norsk-amerikansk.

Else Kåss Furuseth og Henriette Steenstrup blir nye fjes å se i Lilyhammer, sesong to.

Else Kåss Furuseth, Henriette Steenstrup og Jon Øigarden blir nye fjes å se i Lilyhammer.

Foto: NTB Scanpix

62 millioner til «Lilyhammer»

Sesong to av «Lilyhammer» har et totalbudsjett på 62 millioner kroner – det er 20 til 25 prosent økning fra den første sesongen. Lasse Hallberg i Rubicon, som produserer serien, mener budsjettet fortsatt er relativt lavt.

Han underbygger dette med seriens omfang, og det faktum at Steven van Zandt er med på laget også denne gang.

– Vi har så mange internasjonale tv-kanaler som sender serien, og alle disse skal tilfredsstilles. I tillegg må alle rettigheter klareres for hele verden. Det er mye som påvirker prislappen, sier Hallberg til NRK.no

Den enorme suksessen etter forrige sesong har ført til at det nå stilles høyere krav til oppfølgeren. Pengene brukes på å øke både kvaliteten og ambisjonene.

– Økt kvalitet gjør at det trengs mer av alt. Og når serien er basert på humor, så må man investere mer for at seerne verden over skal bli tilfredsstilt, forteller han.

Vurderer en tredje sesong

Lilyhammer spiller i disse dager inn på Lillehammer og i områder rundt Oslo. Etter planen skal hovedpersonen selv, altså Steven van Zandt, være i Norge til midten av mars.

– Den andre sesongen ferdigstilles i løpet av høsten 2013, forteller Rønning, som også åpner for en tredje sesong av suksesserien.

– Vi setter pris på å kunne ha mulighet eller en opsjon på å gjøre en eventuell sesong tre, men vi har ikke fattet en beslutning på dette enda, sier hun.