Listhaug ser alltid seg selv i opptak

Innvandringsminister Sylvi Listhaug forteller Fredrik Skavlan at hun ser alle sine TV-opptredener i opptak etterpå. – Ikke overraskende at Listhaug tar grep om eget PR-arbeid, mener kommunikasjonsekspert.

Innvandringsminister Sylvi Listhaug (Frp) forteller i kveldens Skavlan om hvordan hun alltid ser opptak av sine egne TV-opptredener for å bli bedre.

SELVGRANSKING: Innvandringsminister Sylvi Listhaug (Frp) forteller i kveldens Skavlan om hvordan hun alltid ser opptak av sine egne TV-opptredener for å bli bedre.

I kveld får Fredrik Skavlan besøk av Norges ferske innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp).

38-åringen fra Ålesund har blitt en av Fremskrittspartiets mest profilerte politikere, fra 2013 som landbruksminister, og siden desember som innvandrings- og integreringsminister.

Før hun ble statsråd jobbet Listhaug for lobbyselskapet First House, og måtte tåle kritikk fordi hun ikke ville offentliggjøre kundelistene sine.

– Må lære av sine feil

Listhaug har den siste tida høstet storm for sine uttalelser om norsk godhetstyranni og flyktninger som blir satt på gullstol, men har sjelden bøyd av eller tatt selvkritikk.

I kveldens program spør Skavlan om hvordan Listhaug håndterer den økte synligheten i media, og får til svar at hun alltid ser seg selv i opptak.

– Hvis du skal bli bedre, kan du aldri hvile på dine laurbær. Du må lære av dine feil, og derfor er det viktig å hele tiden jobbe for å bli bedre.

Listhaug forteller at når hun ser opptakene sammen med noen, er det som regel ektemannen.

– Han får beskjed om å være veldig kritisk. Det er det som skal til hvis du skal bli bedre: Du kan ikke bare ha ja-mennesker rundt deg som skryter deg opp i skyene, du må ha noen som peker på hvordan du kan bli bedre.

– Ingen overraskelse at Listhaug tar grep

Ketil Raknes

INGEN BOMBE: Høyskolelektor og tidligere kommunikasjonsrådgiver Ketil Raknes er ikke overrasket over at Listhaug evaluerer seg selv så grundig.

Foto: Pressefoto

Ketil Raknes er høyekolelektor i PR ved Høyskolen Kristiania, og har jobbet med politisk kommunikasjon i mange år, både som rådgiver og statssekretær for SV og som kommunikasjonsrådgiver. Han er ikke overrasket over at nettopp Listhaug er opptatt av å gå gjennom egne skjermopptredener.

– Hun har jo jobbet med PR i mange år før hun kom tilbake til politikken, så det er ingen overraskelse at hun tar grep om eget PR-arbeid, mener Raknes.

Men om de tar grep selv eller ikke, få politikere slipper unna å måtte plukke fra hverandre egne opptredener i ettertid.

– Hvis man opptrer på flater som sees av veldig mange, er det vanlig at politikere setter seg ned i ettertid og evaluerer seg selv sammen med kommunikasjonsfolkene.

– Er det mange som opplever det som ubehagelig å se seg selv?

– Folk er ulike, men politikere er jo ikke forskjellige fra andre mennesker i at de kan synes det er flaut og ubehagelig å se seg selv i opptak. De fleste blir vant til det etter en stund, men hvis du vet at du har gjort en dårlig opptreden, er det sjelden kjekt å se det i ettertid.

Les også:

Kulturstrøm

  • Enda en norsk roman blir teater

    «Regn» av Stig Holmås blir teaterstykke på Den Nationale Scene. Romanen handler om to brødre som vokser opp i Bergen på 50-tallet og fikk gode anmeldelser da den kom for ti år siden. Forfatteren lover at replikkene blir på tidsriktig dialekt, sier han til Bok365. Apropos dialektdiskusjonen om Stavanger-serien «Lykkeland».

    Regn av Stig Holmås
    Foto: Gyldendal
  • «Lothepus» vann språkpris

    Norsk Målungdom har kåra Leif Einar Lothe til årets vinner av Dialektprisen. – Han nyttar hardingdialekta i alt frå sprengingsoppdrag på bygda til kjendisgalla i byen, seier leiar Fredrik Hope.

    Leif Einar "Lothepus" Lothe
    Foto: Even Norheim Johansen / NRK
  • Norsk motemerke entrer Paris

    Norwegian Rain åpner flaggskipsbutikk i Paris. Fra før har designerne Alexander Helle og T-Michael åpnet tilsvarende i hjembyen Bergen og i Oslo, i tillegg til at de er til stede i butikker i 18 land. – Drømmen vår er blitt virkelighet, 70 meter inn i en blindgate i et smug midt i Paris, sier Helle til Melk & Honning. Nå planlegges også skokolleksjon i samarbeid med Paris-butikken Bonne Guele.