Hopp til innhold

I Kirsten Flagstads fotspor

Bare de beste sangerne i verden slipper til på The Met-operaen i New York. Fredag kveld var det Lise Davidsens tur, og kritikerne er begeistret.

Lise Davidsen på The Met

DEBUTERER I NEW YORK: Lise Davidsen som Lisa i operaen «Spar Dame».

Foto: Ken Howard / Met Opera

2.12: Saken er oppdatert med anmeldelser og siste nytt om Lise Davidsen på The Met:

Den norske sopranens debut på The Met-operaen i New York fredag har fått kritikerne til å ta fram store ord. The New York Times kaller debuten strålende, mens New York Classical Review skryter av hennes oppsiktsvekkende stemme og forbløffende teknikk.

Operaen melder nå at Lise Davidsen skal gjøre fem nye roller de neste tre sesongene: Leonore i «Fidelio», Chrysothemis i «Elektra», Ariadne i «Ariadne fra Naxos», Eva i «Mestersangerne fra Nürnberg» og feltmarskalkinnen i «Rosenkavaleren».

Forventningene til 32-åringen fra Stokke i Vestfold har vært enorme. The New York Times ga henne et stort oppslag sist helg med tittelen A «One-in-a-Million Voice» Arrives at the Met Opera.

– Det er jo hyggelig, men jeg sparer lesingen til etter premieren. Jeg opplever forventningene langt opp i halsen, og må holde litt avstand, sier Lise Davidsen til NRK.

Novemberutgaven av verdens mest innflytelsesrike operamagasin Opera Now har Lise Davidsen på forsiden, og kaller henne et fenomen: «A once in a generation Wagnerian».

Met Opera

STØRST I VERDEN: The Met har plass til 3.800 publikummere.

Foto: John Minchillo / AP

Inne i det enorme komplekset Lincoln Center for Performing Arts, som Metropolitan Opera House er en del av, var alt klart for fredagens premiere på Peter Tsjaikovskijs opera «Spar Dame». Lise Davidsen synger rollen som Lisa.

Det er andre gang i år Lise Davidsen får tillit på en av de mest prestisjefulle operascenene i verden. I juli sang hun i Richard Wagners «Tannhäuser» under operafestivalen i Bayreuth i Tyskland. De internasjonale kritikerne var over seg av begeistring.

Glad og spent

The Met er operascenen der Norges store stjerne Kirsten Flagstad hadde sin fantastiske karriere.

Lise Davidsen synes det er utrolig stas å bli invitert både til The Met og til Bayreuth.

– De er på hver sin måte det største man kan få til som operasanger, og derfor er det både nervepirrende og veldig gøy, sier hun til NRK.

Lise Davidsen som Lisa

FRA GENERALPRØVEN: Lise Davidsen som Lisa og Yusif Eyvazov (i bakgrunnen) som Hermann i Tsjaikovskijs «Spar Dame»

Foto: Ken Howard / Met Opera

Da NRK møtte henne etter generalprøven tidligere i uka var hun klar til å møte forventningene.

– Akkurat nå er jeg trøtt og sliten og litt spent i hodet. Men jeg gleder meg, sier hun.

Mental forberedelse

New York-publikummet er vant til operaprestasjoner i verdensklasse, de beste solistene, de beste regissørene og de beste dirigentene.

Å stå midt i en slik heksegryte krever sin kvinne. Og de riktige forberedelsene.

– Jeg bruker faktisk mye tid på mental forberedelse, sier Lise Davidsen.

Lise Davidsen portrett

I HEKSEGRYTA: Lise Davidsen bruker mye tid på mentale forberedelser.

Foto: Ray Burmiston/Decca Classics

– Alt fra hvor jeg skal bo, hvordan det ser ut der, og hvem jeg skal jobbe med. Alle disse tingene hjelper meg i det første møte med et nytt sted, sier hun.

Stemmen og det som skal synges må også forberedes.

– Teknisk er det den evinnelige øvingen som gjelder. Jeg forbereder meg så godt jeg kan og så håper jeg at prøveperioden og samarbeid med kollegaer og dirigent kan sette den siste finishen.

Boblen

– Hver jobb har en ny boble, men jeg trives også i den. Det er et fokus man går inn i, hvor målet er å gjøre så godt man kan for seg selv og for de andre på scenen, slik at opplevelsen for publikum blir god, sier hun.

Hun forteller at spenningen og nervøsiteten kommer og går i løpet av prøveperioden, men den er selvfølgelig til stedet før forestilling.

– Noen ganger kan det være helt forferdelig, men det pleier å bli bedre når jeg først kommer ut av huset og på jobb. Jeg er alltid mest spent på forhånd, sier hun.

Lettelsen

Og hvordan føles det etterpå? Når måneder med et for de fleste av oss umenneskelig press erstattes av bravorop, blomsterbuketter og gode anmeldelser.

Lise på The Met

FORVIKLINGER: Lise Davidsen som Lisa og Yusif Eyvazov som Herrmann kjemper for sin kjærlighet.

Foto: Ken Howard / Met Opera

– I Bayreuth var det en enorm lettelse. En glede over at det gikk bra og takknemlighet for alt jeg får av hjelp underveis. Uten gode kollegaer, venner og familie så er det vanskelig å yte sitt beste.

– Når jeg får en premiere-kveld på avstand så tenker jeg ofte på den takknemligheten overfor for alle de som er der for meg når jeg går inn i bobla mi og når jeg kommer ut igjen.

– Premieren på The Met har jeg ikke opplevd ennå, men jeg krysser alt jeg har for at det blir en god kveld, sa Lise Davidsen til NRK før den store kvelden.

NRK kommer tilbake med anmeldelser og reaksjoner når USA våkner..

Mange tusen entusiastiske publikummere samler seg i kveld med Oslo-Filharmonien foran Slottet, der sangeren Lise Davidsen er solist. Programleder er Arild Erikstad.

Mange tusen entusiastiske publikummere samlet seg da Oslo-Filharmonien jubilerte foran Slottet, der sangeren Lise Davidsen var solist.

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober