Second Life har over 200.000 brukere verden over. Foto: Faksimile Second Life.
I mai gikk BBCs Radio 1 One Big Weekend av stabelen i Dundee. Gratisfestivalen trakk nærmere 40.000 publikummere. 6000 av dem fulgte med i en annen verden.
Parallelt univers
Storbritannias svar på P3 leier for tida en øy i onlinespillet Second Life, og på samme tid som artister som Pink, Muse, Snow Patrol og Gnarls Barkley spilte live i den virkelige verden, ble de speilet for deltagere i spillet, som på sin side kunne fotografere, blogge, drikke seg fulle og generelt gjøre ting man vanligvis gjør på festival.
Ute etter nye talenter
Etter erfaringene med Radio 1s virtuelle musikkfestival har BBC sett potensialet i onlinespill som kulturbærere.
Den britiske allmennkringkasteren har leid øya i Second Life for ett år og akter å bruke tida godt.
Flere band og artister har ytret ønske om å spille på den virtuelle scenen, men det overordnede målet, i følge kanalen selv, er å oppdage nye talenter.
Spør artisten underveis
En av ideen går ut på å lage en kopi av Maida Vale studios, Radio 1s legendariske livescene, som har vært gjestet av nærmest alt som kan krype og gå av kjente band og artister opp gjennom årene.
Konsertene vil være interaktive i all sin natur og meningen er at publikum skal legge det meste av premissene for hvordan opplevelsen skal bli. Det skal blant annet gå an å stille artistene spørsmål underveis gjennom Instant Messenger.
Milliardindustri
Second Life er et av de største onlinespillene hvor man kan leve virtuelle liv sammen med tusenvis av andre.
Det er blant annet kjent for at man kan veksle inn virkelige penger for spillets egen valuta og kjøpe eiendommer og egenskaper. Mange deltagere tjener virkelige penger på å designe klær, kjøretøyer eller ved å eie kasinoer.
Et annet kjent eksempel på slike spill er World of Warcraft. I følge markedsanalytikere hos Themis Group, omsatte online-spill for 1,3 milliarder dollar i 2004. Selskapet tror at beløpet vil passere 4 milliarder i 2008, og 9 milliarder i 2014.