Hun er mest kjent for sine dokumentarfilmer fra sommer-OL i Berlin i 1936, og for propagandafilmen Viljens Triumf, som hyller Hitler og hans naziparti NSDAP.I mange år var det stille rundt den kontroversielle regissøren, men i de siste årene før sin død kom Riefenstahl til en viss grad til heder og verdighet igjen i Tyskland.
Blant annet gjorde hun seg på sine eldre dager bemerket med en vakker og teknisk glimrende dokumentarfilm tatt opp under vann i Indiahavet. På sin 98-årsdag ga hun ut boka Fem liv. Mandag kveld sovnet hun stille inn i sitt hjem i Bayern, opplyste hennes livsledsager gjennom lang tid, Horst Kettner, tirsdag til det tyske livsstilsmagasinet Bunt.
Til filmen
Leni Riefenstahl var i følge Adolf Hitler hans yndlingsregissør.
Leni Riefenstahl ble født Helene Bertha Amelie i Berlin i 1902. Hun begynte sin kunstneriske karriere som danser. En kneskade gjorde slutt på en lovende ballettkarriere, og Riefenstahl ble filmskuespiller, filmkritiker og filmregissør under kunstnernavnet Leni.
Hennes største suksess var filmen "Viljens Triumf", en dokumentarisk skildring av Hitler-partiet NSDAPs kongress i Nurnberg i 1934. Riefenstahls tekniske dyktighet gjorde denne filmen til et skrekkens eksempel på effektiv nazipropaganda.
Hun lagde også en todelt, kritikerrost dokumentar om de olympiske sommerleker i Berlin i 1936. Denne dokumentaren inneholder blant annet et svært sympatisk portrett av den svarte firedobbelte gullmedaljøren Jesse Owens fra USA, et portrett regissøren og hennes venner mente burde frikjenne henne for anklagene om rasisme.
Stengte dører
Riefenstahl var aldri medlem av Hitlers naziparti, og etter annen verdenskrig ble hun renvasket av to denazifiseringsnemder. Filmverdenens dører var like fullt stengt for henne, og hun begynte i stedet med stillfotografi, en virksomhet som resulterte i sterkt kritikerroste portrettet av folk fra den utdøende Nubia-stammen i Sudan.
Den legendariske, nå avdøde New York-kritikeren Pauline Kael beskrev Leni Riefenstahl som en blant et dusin eller så av filmmediets største genier. Talentet ble hennes tragedie, oppsummerer den amerikanske regissøren Ray Muller, mannen bak portrettfilmen Leni Riefenstahls vidunderlige, forferdelige liv.