Se alle bildene fra Trondheim her!
Det var høy klasse over bilene som ble vist fram på lokomotiv-verksted på Marienborg i Trondheim tirsdag kveld.
Masse mennesker og god stemning i Trondheim tirsdag kveld.
På grunn av mye mindre plass enn på tidligere Autofil Tuning-arrangement måtte hvert enkelt kjøretøy som slapp inn i lokalene vurderes nøye. Kun de aller feteste bilene kom igjennom nåløyet.
Litt skuffet
En av dem som måtte sette fra seg bilen utenfor lokverkstedet var Jon Kristian Alsethaug. Han var kommet for å vise fram sin BMW M3 EVO 1, men kom for sent.
- Jeg dro innom for å vaske den først, og da jeg kom fram var det fullt. Det var selvfølgelig dumt, for det hadde vært morsomt å få vist den fram. Det finnes tross alt ikke så mange slike, forteller han.
Men Alsethaug er ikke alt for bitter, og gleder seg heller på kameratens vegne. Han var lur og droppet bilvasken og fikk parkert sin grønne BMW inne i hallen. Og godt var det, for bilen skiller seg virkelig ut.
I denne bilen sitter det en Kawasaki MC-motor!
Bil med MC-motor
Åpner man panseret på denne BMW 316 fra 1985 finner man nemlig ingen bilmotor, men en Kawasaki MC-motor!
Dette er den eneste godkjente bilen i Norge med MC-motor, noe Petter Evjen er stolt av.
- Jeg brukte ett år fra jeg kjøpte den til den ble registrert. Det var mye frem og tilbake med Biltilsynet, forteller han.
Mange benyttet anledningen til å forevige kjøretøyene på kamera og mobil.
Men det gikk til sist, og nå bærer bilen navnet BMW 312i CSL.
- Ingen vits i å late som om dette er noe det ikke er, smiler Evjen og ser ned på bilen han får opp i 12.000 omdreininger.
Mange japanere
Noe som slo oss tidlig, var at det var flere japanere her enn i de andre Tuning-byene vi har besøkt.
- Japsemiljøet har eksplodert her i byen de siste årene. Men man skal ikke mange årene tilbake, eller langt ut av byen før de mer tradisjonelle harrybilen er i flertall, sier en av bileierne.
Men selv om de japanske bilene kanskje var i flertall var det en amerikaner som kanskje fikk mest oppmerksomhet. Med rette, for lakkeringene var mildt sagt oppsiktsvekkende. De som har fulgt med i timen har kanskje sett den fantastiske Corvetten til Einar Valsjø før. For dette er absolutt ikke første gang den vises fram.
19 år gammel lakk
- Siden jeg bygde om og lakkerte denne Corvette Stingrayen for 19 år siden har jeg vel vunnet 150 konkurranser og vært i mange blader, forteller han.
19 år etter at bilen ble lakkert, vekker Corvetten ”Mako Shark” fortsatt oppsikt.
Bilen, som er en 69-modell, kjøpte han for over 30 år siden og har vært bygd om tre ganger. Nå går den under navnet ”Mako Shark” og lakkarbeidet tok Vallsjø tre og en halv måned å fullføre. Og da snakker vi åttetimers arbeidsdager sju dager i uka.
- Men nå har bilen gjort sitt. Jeg vurderer faktisk å selge den for den står jo bare i garasjen, sier den tidligere billakkereren.
- Neinei, du kan jo ikke selge denne, den er jo så flott, utbryter Jan Erik og fortsetter:
- Denne kunne vi jo tatt med til finalen, men jeg har ikke lyst til å la deg kjøre race med den. Den kan jo bli ødelagt!