... og fløyte...
Hør hele konserten på NRK P2 fredag 18. juli kl 19.30.
Se bilder fra Michael Brecker og Farmers Market-konserten
Den amerikanske jazzstjernen Michael Brecker er en modig mann. Under Moldejazz i fjor ble han spurt om han hadde hørt noe norsk jazz.
- Farmers Market, svarte han, og la til; De er noe av det villeste jeg har hørt. Hadde vært moro å spille med dem en gang.
... og trekkspill.
Moldejazz tok han på ordet, og torsdag 17. juli klokka 18.29 sto Michael Brecker på scenen med Norges mest lekne gruppe Farmers Market. Da hadde Farmers Market varmet opp med balkanjazz ispedd Beatles-låta ”I feel fine”, countryriff med litt banjoduell og Barry White-negerkokken i South Park.
Ufortsigbar musikklek
Hvordan ville den amerikanske superstjernen takle lydkaoset? Ville MB importere FM inn i sin amerikanske jazztradisjon? Eller ville han ta i mot invitasjonen om å bli med inn i Farmers Markets uforutsigbare verden?
Et par timer seinere hadde Michael Brecker fått seg en leksjon i vill og uforutsigbar improvisasjon. Heldigvis. MB var like leken som de andre på scenen. Han gikk modig inn i Farmers Markets terreng. To og en halv time var alt de hadde rukket å øve sammen før konserten.
For hva skal man si til kinesisk ragtime og Duke Ellingtons ”In a Sentimental Mood” i romanisk arrangement. Selv Breckers egen komposisjon ”It’s been real” fikk et totalt nytt uttrykk – nytt også for opphavsmannen.
Ekstrem improvisasjon
Improvisasjon i jazz handler ofte om å skape variasjoner og assosiasjoner innenfor rammene av et gitt verk eller standardlåt. Farmers Market improviserer ikke bare over en låt. De hopper til andre låter underveis – tilsynelatende uten å ha avtalt det på forhånd.
Som da Stian Carstensen i et fløytesolo plutselig havnet i ”Caravan”, og resten av bandet bare falt inn i den nye låta. Så godt kjenner disse gutta hverandre. På Michael Brecker kommer slike stunt temmelig overraskende. Michael Brecker brøt ut i latter, som han måtte mange ganger under konserten. Og som kjent går det dårlig å le og spille saksofon samtidig. Selv for halvparten av The Brecker Brothers.
Trifon Trifonov og idolet. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.no/musikk.
Forbudt musikk
For bulgarske Trifon Trifonov var møtet med Michael Brecker helt spesielt. På 1970-tallet var musikk som The Brecker Brothers spilte forbudt i østblokken. Etter en lang arbeidsdag på det bulgarske landbrukskollektivet snek Trifon seg til å tjuvlytte på brorens innsmuglede eksemplar av plata med nettopp Michael Brecker og broren.
Nå sto de altså på samme scene. For Trifon Trifonov ble nok møtet med ungdomshelten vel høytidelig. Han var den eneste av Farmers Markets medlemmer som framsto som litt hemmet av det storfine besøket.
Uhøytidelig
De andre gjorde var alt annet enn høytidelig. Stian Carstensen briljerte på trekkspill, gitar og fløyte. Han var den som ledet an i leken. Hvordan kan man ellers forklare påfunnet med å spille el-gitar uten forsterker, bare holde den opp mot en mikrofon, slik at hele salen må holde pusten for å høre musikken. Vanvittig moro. Det syntes også Michael Brecker.
Gitarist og lekevokalist Nils Olav Johansen var ikke mindre leken. Han leverte komplett radioteater med gitar og ulike stemmer. Komisk og virtuost.
Trommeslager Jarle Vespestad lå tett oppe i alle de kompliserte rytmeovergangene og påfunnene fra Carstensen og Johansen. Finn Guttormsen på bass var den eneste som holdt bakkekontakten, med sine rappe fingre og beherskede kroppsspråk.
Intens balkanjazz har en naturlig metningsgrense på langt under en time. I møtet mellom FM og MB ble vi (og altså nevnte MR. Brecker) bombardert med musikalske overraskelser i over to timer. Bare musikere med en sterk selvtillit vet hvor
Michael Brecker. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.no/musikk.
Farmers Market
Stian Carstensen – trekkspill, gitar og fløyte
Finn Guttormsen – bass
Nils Olav Johansen – gitar
Trifon Trifonov – altsaksofon
Jarle Vespestad – trommer
Gjest: Michael Brecker - tenorsaksofon