Lekebutikken i Oslo sentrum har spesialisert seg på fest- og karnevalsartikler, og er kjent for sitt store utvalg i blant annet kostymer og parykker. Men den siste uken i oktober er to etasjer med moro langt fra stort nok.
– I går måtte vi stenge dørene i en time og slippe folk inn i puljer for å klare å betjene alle sammen, og det samme skjer nok i dag, sier en ansatt hos Standard til nrk.no.
Les også:
Quiz:
Enorm pågang
På Halloween i fjor sto køen flere meter nedover gaten. Ifølge lekebutikken har pågangen vært enorm de siste årene.
– Det startet allerede på 90-tallet, da nyinnflyttede amerikanere kom innom for å kjøpe seg kostymer. Den gangen ble vi tatt fullstendig på sengen. Nå trenger vi ikke annonsere, men gjør bare vårt beste for å dekke kundenes etterspørsel, forteller han.
Les også:
Nett-TV:
Flest barn
Ifølge sosialantropolog Virginie Amilien ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo), er den norske Halloween-trenden fortsatt langt fra amerikanernes tradisjon.
– Da jeg feiret Halloween i Washington D.C for noen år siden, var det tre av fire i gaten som kledde seg ut, både voksne og barn. I Norge er det fortsatt slik at dette er en barnefest, sier Amilien til nrk.no.
Les også:
Hvordan har du tenkt å feire Halloween? Del dine meninger her!