Den norske moteuka Oslo Fashion Week har vært kritisert de siste årene: For stort kjendisfokus, for få innkjøpere og for lite seriøst, har vært blant ankerpunktene i kritikken.
Tidlig i 2013 takket Oslo Fashion Weeks hovedsponsor L’Oréal for seg. Senere ble det kjent at daglig leder Pål Vassbotn trekker seg fra 2014. Nå er det få som vet hva som skjer med Oslo Fashion Week. Det har heller ikke lykkes NRK.no å få kommentar fra Pål Vassbotn om dette.
- Les også: – Er moteveka ein spøk?
Ny aktør
Inn fra sidelinjen kommer det derimot nye krefter. Mikkel Aakervik fra EB Production har i lang tid jobbet med å etablere en ny moteuke.
– Det har lenge manglet puls i Mote-Norge, og jeg vil lage en kreativ møteplass med nye vibber, sier Mikkel Aakervik til NRK.no.
Moteuken til Oslo Trend skal arrangeres samme uke som Oslo Fashion Week, fra 2. til 9. februar, og blir sentrert øst i Oslo rundt det nye Vulkan-området, samt ved utestedene Blå, Ingesteds og ungdomsklubben X-ray i Brenneriveien. Det blir egen barnevisning, egen brudemesse og olabuksa får et løft med en egen scene for fashion denim, forteller han.
– Dette blir en helt annen type moteuke der vi ønsker å lage en mer festivalfølelse, sier Aakervik når NRK.no møter han i showrommet til designer Nina Skarra.
Motefilm
I tillegg skal moteuken huse en motefilmfestival der Norges nye motefilmskaper skal kåres, vinneren får lage motefilm for Nina Skarra.
– Motefilm er blitt en stor internasjonal trend, så det blir gøy at dette konseptet kommer til Norge, sier Nina Skarra til NRK.no.
Den anerkjente designeren var første nordmann til å vise en kolleksjon på prestisjetunge New York Fashion Week, da hun debuterte der høsten i fjor. Hun kommer ikke til å prioritere visninger i Norge fremover, men skal sitte i juryen til den nystartede filmfestivalen under Oslo Trend.
– Oslo Trend kan bidra med noe nytt. Dette blir en arena der folk kan møtes, ikke bare sitte og se på moteshow, sier Nina Skarra.
- Les også: Norsk mote velger København
Noe nytt
Mikkel Aakervik er partner i everybody/eb production, som er arrangør av Oslo Trend. Han arrangerte motevisninger for Kristine Vikse i august og fikk ideen om å lage en helt ny moteuke. Kristine Vikse kommer til å ha visning under den nye moteuken.
– Det har vært mye negativt mot motebransjen generelt, og Oslo Fashion Week har fått hard medfart i pressen, og de er nå i en situasjon der de ikke kan kjøre større visninger. Jeg har vist under Oslo Fashion Week tidligere, men brukte Oslo Trend i høst, og det ga mersmak, sier Kristine Vikse.
Fam Irvoll planlegger å ha visninger under både Oslo Trend og Oslo Fashion Week om sistnevnte fortsetter som planlagt.
– Det blir to helt forskjellige visninger, og jeg har to forskjellige intensjoner med visningene. Jeg bryr meg ikke hvem det er som arrangerer motearrangementene, men at det er motevisninger. Men jeg har savnet en moteuke som blir tatt seriøst. Nå må vi støtte opp om Fashion-Norge.
Flere nye aktører
I tillegg til Oslo Trend, arrangeres også motekonseptet Norwegian Fashion Hub i Oslo i februar. Deres visjon er å gjøre norsk mote til en anerkjent merkevare internasjonalt.
– Norsk motebransje har blitt kritisert for at den er for kjendisfiksert, men vi vil være en motvekt til dette og kommer til å invitere inn fagpersoner og dem som driver innkjøp. Dette blir et motekunnskapsarrangement tre dager på DogA, forteller initiativtager og daglig leder i Norwegian Fashion Institute (NFI) Gisle Mariani Mardal til NRK.no.
Han vil ikke gå ut med mer informasjon om dette initiativet før det lanseres i neste uke.
Vampyrbransje
Den norsk-svenske designeren Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog, har vært en av de argeste kritikerne av den norske moteuken de siste årene. Han forteller at han foreløpig ikke vet mye om de nye initiativene, men hilser all nyskaping velkommen.
– Flere har foreslått at vi bør slå sammen med København og Oslo Fashion Week. Men det er jeg totalt imot. Et land trenger en egen moteuke like mye som man trenger et operahus. Det handler om en norsk identitet, sier han til NRK.no.
Han spår at det kan bli hardt for nye aktører å etablere seg, men tror bransjen er overklar for endringer.
– Moteuken i Norge har vært i en nedadgående spiral. All heder og ære til Vasbotn som har vært en ildsjel i alle år. Men motebransjen er en nådeløs bransje, litt som en gudinne som trenger nye blodoffer hele tiden. Så nå trenger vampyrbransjen nytt blod. Alle nye moteinitiativ i Norge er bra, sier han.