Illustr.: Nils Kr. Rossing
Slik ser den ferdige elektromotoren ut
Dette trenger du
For å lage denne lille elektromotoren trenger du:
☺ et 4,5 volts flatt batteri
☺ en dørmagnet
☺ en 0,7 mm tykk og 45 cm lang lakkisolert ledning
1. Bor hull i polene
Bor et hull i hver av polene på batteriet. Størrelsen på hullet skal være 1,5 mm. Avstanden fra batteriet til hullet skal være 15 mm.
2. Lag ankeret
Vikle tråden 8 runder rundt en helt rund pinne. Det kan være en tykk blyant eller kulepenn. Tykkelsen på pinnen bør være 10-12 mm. Stram tråden godt.
Stikk endene på tråden gjennom ringen noen ganger. Stram godt slik at spolen holdes sammen.
Fest de to endene på tråden mest mulig rett overfor hverandre og slik at akslingen stikker mest mulig rett ut fra ringen. Det er også viktig at ringen er mest mulig sentrert.
3. Lag strømtilkoblingen (komutatoren)
Bruk en skarp kniv til å skrape av ALL lakkisolasjonen på DEN ENE SIDEN av akslingen.
På DEN ANDRE SIDEN av akslingen skraper du av lakkisolasjonen BARE PÅ OVERSIDEN av ledningen. Vær nøyaktig!
Tråden er uisolert på over-siden og isolert på under-siden
Komutatorene på en elektromotor skal nemlig snu spenningen på ankeret (tråden og ringen) slik at magneten alltid skal gi ankeret et puff i riktig retning. I stedet for å snu spenningen for å få dette til, slår vi av strømmen på elektro-motoren vår i halvparten av tiden. Derfor avisolerer vi bare halvparten av tråden på den ene siden.
4. Slik setter du motoren sammen
Fest magneten til batteriet med limbånd.
Tre ankeret på plass ved å stikke endene på tråden gjennom hullene i polene på batteriet. Tråden skal ikke festes, for den skal jo gå rundt inne i hullene.
5. Start motoren
Gi ankeret et lite knips, og motoren går rundt. Hvis den lett stopper opp, kan det være fordi ringen ikke er sentrert, eller at avisoleringen ikke er nøyaktig nok. Da kan det hende du må lage et nytt anker.
Slik virker motoren
Når de uisolerte delen av akslingen berører batteripolene, vil det gå en strøm fra batteriet gjennom spolen som er viklet rundt ankeret. Spolen blir dermed en elektromagnet som vekselvis vil støtes fra og trekkes til den permanente magneten. Motoren beveger seg!
Når ankeret har rotert en halv omdreining, vil den isolerte delen av akslingen bryte strømmen i spolen. På grunn av tregheten fortsetter ankeret likevel å rotere, helt til det på nytt går strøm i spolen. Motoren får dermed et nytt "spark" rundt.
Dersom all isolasjonen på akslingen var blitt fjernet på begge sidene av spolen, ville det det gått strøm i spolen hele tiden. Da ville elektro-magneten i halvparten av tiden blitt tiltrukket av permanentmagneten og frastøtt i den andre halvparten. Motoren ville dermed ikke ha rotert.
Prøv noen varianter
Hold batteriet flatt, altså med polene vannrett. Start elektromotoren. Hva skjer?
Hold batteriet opp ned, altså med polene pekende rett ned. Start elektromotoren. Hva skjer?
På Vitensenterets internettside kan du se hele arbeidstegningen.
Besøk gjerne Vitensenteret for å se på andre ting du kan lage.
Her kan du se Unni lage en Elektromotor (ISDN/modem)
eller Elektromotor (bredbånd).
Og her kan du se Unni og Stig Myhr lage Kraftverk (ISDN/modem)
eller Kraftverk (bredbånd).
Sendt i Newton søndag 23. november 2003.