NRK Meny
Normal

Skal lære ungdom å ikke la seg lure

«Hvor har du det fra?» er et godt spørsmål, som går rett til kjernen av journalistikken. Det er passe nysgjerrig og sunt skeptisk. Det er viktig at ungdom stiller det. Hele tiden.

Skjermdump av testen

Test hvor flink du er til å sjekke kildene

Hvor kildekritisk er du?

Testen kan du ta her


– Det er de unge som skal utvikle demokratiet videre. De skal debattere, bidra og engasjere seg, sier Sommerlund. Han oppfordrer unge mellom 15 og 19 år til å være kritiske, slik at de ikke blir lurt.

Bli ikke lurt

Arnt Sommerlund

RYGGMARGSREFLEKS: «Hvor har du det fra?» er journalistikkens kjernespørsmål, mener Arnt Sommerlund

Foto: Hilde Tretterud

– Journalistikken blir kraftig utfordret av mediemangfoldet, sier prosjektleder Arnt Sommerlund, i kampanjen for journalistikken.

Bak forsvaret for kildekritikken står alle medieorganisasjonene: Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen og Mediebedriftenes Landsforening, NRK og TV2.

Faren for at ungdom ikke klarer å skille mellom kritisk journalistikk, reklame og blogger er stor. Kampanjen slår et slag for den kritiske journalistikken, i en tid da regjeringen foreslår kutt i pressestøtten, papiravisene har problemer og mulighetene til å ytre seg ukritisk er utallige.

– Noen bloggere skriver både interessant og informativt, andre reklamerer og underholder uten å sjekke kildene. Det er fint om leseren blir informert, ikke villedet og lurt, sier Sommerlund.

Et eksempel på det siste er DJ Broilers bilstunt. Kildekritikk avslørte stuntmakerne, som måtte innrømme at det bare var tull.

Kampanjen «Hvor har du det fra?», er rettet inn mot elever i den videregående skolen. De er morgendagens velgere, det Sommerlund kaller «demokrati-generasjonen».