NRK Meny
Normal

Kygo innleder sin mest hektiske uke hittil med kleslansering

Fredag står han på scenen i Oslo, lørdag er han vertskap for sin egen festival i Bergen og søndag spiller han for flere hundre millioner TV-seere i Rio de Janeiro. Men først skal Kygo lansere sin egen kleskolleksjon.

Bergensartisten forklarer hvorfor han har vært involvert i sin nye kleskolleksjon fra skisse til ferdig produkt.

FAVNER BREDERE: Kygo har blitt en verdenskjent merkevare innenfor EDM-sjangeren. Nå utvider Kyrre Gørvell-Dahll virksomheten med egen kleskolleksjon han har vært med å designe fra bunnen av.

– Det blir veldig gøy å endelig vise hva vi har jobbet med!

NRK møter Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo, på taket til det tradisjonsrike varemagasinet Steen og Strøm i Oslo, der han senere i kveld skal vise frem kleskolleksjonen han har jobbet med det siste året.

Tettpakket program

Visningen blir startskuddet på en svært hektisk uke for den unge bergenseren. Lørdag spiller han på musikkfestivalen Findings på Bislett i Oslo, før han er vertskap for sin egen festival Cloud Nine i hjembyen Bergen lørdag kveld.

– Det blir et heftig program nå i helgen. Det blir veldig hektisk men jeg tror det blir en veldig spennende helg. Alle de tre store av sommerens begivenheter på tre dager, sier Kygo til NRK.

Fra Koengen i Bergen går turen direkte med privatfly til Rio de Janeiro, der han skal spille under OL-avslutningen.

– Jeg må dra rett fra konserten, så det blir ikke noen fest, for å si det sånn, sier Kygo.

Han får ikke lov å fortelle så mye om hva han skal gjøre under avslutningsseremonien søndag kveld. Selv prøver han å ikke tenke så mye på hva som venter.

– Går du rundt og grubler på det, blir du lett nervøs. Hvis du driver og tenker på det fire-fem dager før, får du ikke sove. Jeg tar hver dag som den kommer.

Ville være involvert fra bunnen av

I dag var Kygo mest opptatt av å forberede visninga av den nye kleskolleksjonen, en serie plagg han selv har vært med å designe fra bunnen av: T-skjorter, capser, gensere og ikke minst hodetelefoner, flere av dem preget med artistens egen logo.

– Jeg ville gjøre noe hvor jeg kunne være involvert i hvert eneste steg i prosessen. Det er mange artister som går sammen med store merker og lager sko og T-skjorter, men da er man på en måte ikke så involvert, man bare putter navnet sitt på et plagg. For min del handlet det om at jeg ville være med på å lage skissene og følge alt fra begynnelsen, forteller den ferske moteskaperen.

Selv om Kygo-merkevaren nå også omfatter klær, tror ikke artisten selv at det kommer til å overskygge musikken.

– Selvfølgelig tenker jeg langsiktig, men musikken er hovedvirksomheten min, det var der det begynte og det er det som kommer til å være nummer én. Jeg håper jo selvfølgelig å drive med musikk resten av livet, og det er det som er planen min.