Statistisk sentralbyrås nye publikasjon «Kulturvaner 1991-2015» tar for seg hovedtrendene i kultur- og mediebruken de siste 25 årene.
Siden 1991 har en økende andel nordmenn sett musikkonserter, gått på kino, eller sett ballett-, danse- og operaforestillinger, mens færre har besøkt bibliotek og utstillinger, viser undersøkelsen.
Det er en synkende interesse for å dra til bibliotekene, se teaterforestillinger og kunstutstillinger. I 1991 var ni prosent meget interessert i å gå på teater, mens det i 2012 bare var fem prosent.
Kvinnene leder an
I hele perioden har kvinnene ledet an i kulturforbruket på alle områder, med unntak av idrettsarrangementer. Jo mer utdanning, jo mer bruk av kulturtilbud. Men det er de med minst utdanning som står for den største økningen i bruken av kulturtilbudene.
Seniorrådgiver Odd Frank Vaage var mannen hos Statistisk sentralbyrå som var med og startet disse undersøkelsene i 1990. 26 år senere er han fortsatt hovedansvarlig for den nå 140 siders lange rapporten.
Han har en teori om hvorfor kvinnene karrer seg til kulturtoppen:
– Kvinnene er stort sett litt mer sosiale enn menn. De liker å gå ut og oppleve slike ting, og de leser mer romaner enn menn.
- LES OGSÅ:
Eldre kulturbrukere
Snittalderen for de som benytter seg av kulturtilbud, av begge kjønn, har økt. Det er bare cirka 15 prosent av befolkningen i Norge som sjelden benytter seg av noen kulturtilbud.
– En del sier de ikke er interessert i forskjellige kulturtilbud, men mange har vært der likevel. Det forteller at mye av dette ofte er en sosial aktivitet, hvor man for eksempel slår det sammen med det å spise en middag og treffe venner og familie, mener Vaage.
Kino er mest populært
Mye har skjedd innen formidling av film siden 1991, men fortsatt er det å gå på kino det kulturtilbudet som brukes av flest personer. Faktisk har andelen økt. I 1991 var 58 prosent av befolkningen på kino det siste året, mens de siste årene har prosentandelen ligget på rundt 70 prosent.
– Antall besøkende er høyere på idrettsarrangementer og bibliotek, men kino er det folk det hyppigst brukte kulturtilbudet, sier Vaage.
– Hvordan klarer kino å holde stand når visning av film er blitt så mangefasert?
– Det dreier seg nok om at det er en møteplass for mange mennesker. De aller fleste unge går på kino i løpet av et år, men antall besøk er gått ned, som jeg tror skyldes så mange andre filmtilbud.
- LES OGSÅ:
Game-Boys
Ikke overraskende slås det fast at dagens unge ser mye videoklipp på Internett. Åtte av ti gutter i alderen 9-15 år spiller en gjennomsnittsdag, mens snittet i befolkningen som helhet er på 36 prosent.