Kvinnelige komponister ignoreres på klassiske konserter

Kun to prosent av musikken på klassiske konserter verden over er skrevet av kvinner. Politiske grep må til, sier Agnes Ida Pettersen i Norsk Komponistforening.

488109006 Serious violinist in female quartet.

UTESTENGT: Kvinnene er i flertall blant musikerne i orkestrene, men blir oversett som komponister.

Foto: skynesher / Getty Images/iStockphoto

Tallene i den klassiske musikkverdenen er dystre med tanke på kjønnsballanse. Dette viser en undersøkelse som tar for seg 1445 konserter med 15 verdensledende orkestre i sesongene 2018 og 2019.

Kun på 76 av konsertene blir det spilt ett eller flere verk skrevet av en kvinne. Det betyr 95 prosent menn. Så har undersøkelsen sett på antall verk på disse konsertene. Av 3524 verk er 82 skrevet av kvinner. Det betyr nær 98 prosent menn.

Undersøkelsen, som er gjengitt i The Guardian føyer seg inn blant mange innspill i debatten om hvorfor kvinner ofte er i flertall blant musikerne i orkestrene, men så godt som usynlige som komponister.

Bortforklaringer

Agnes Ida Pettersen er komponist og likestillingsombud i Norsk Komponistforening. Hun antar at tallene i Norge en litt penere enn i undersøkelsen, men peker på at det også hos oss er mye igjen å gjøre.

– Utfordringen ligger i at de som sitter med makta i orkestrene hverken erkjenner ansvar eller iverksetter tiltak. I stedet kommer det stadig nye bortforklaringer som ikke tar problemet på alvor, sier hun.

Agnes Ida Pettersen

SLUTT MED BORTFORKLARINGER, sier Agnes Ida Pettersen

Foto: Håkon Elias Pettersen

Konkrete tiltak

Likevel er det grunn til en viss optimisme, ifølge Pettersen. Hun peker på at det er satt i gang konkrete prosjekter som skal stimulere til produksjon av ny norsk orkestermusikk. I et av dem er seks komponister engasjert, tre kvinner og tre menn. Og det finnes kvinner, riktignok ikke mange, som får oppdrag for de store orkestrene.

– Men for å få til varige endringer må det gjennomføres flere konkrete tiltak, sier hun.

Samfunnsansvar

– Og hvordan skal slike tiltak komme igang?

– Ved å legge press på makta i orkestrene. Vise til pengeflyten fra det offentlige og minne om institusjonenes samfunnsansvar. Kall det gjerne politisk styring, men uten slike krav vil det ikke skje noen ting. Det har skjedd mye bra på likestillingsfronten i Norge ved hjelp av kvotering før.

– Så helt konkret, hva er ditt råd til orkestrene?

– Ledelsen må erkjenne ansvaret for å få flere kvinner på repertoaret. Så må de utforme strategiske mål og gjennomføre nødvendig tiltak. Det inkluderer også å pålegge de som setter opp programmene å ta hensyn til kjønnsballansen, sier Agnes Ida Pettersen, likestillingsombud i Norsk Komponistforening.

Anbefalt videre lesning:

Kulturstrøm

  • TikTok har sloppe kritisk søkelys

    Den populære appen TikTok er ikkje vurdert av norske styresmakter, sjølv om fleire andre land er kritiske. Verken Nasjonal tryggingsstyresmakt, PST eller Datatilsynet har vurdert TikTok, skriv NTB. Appen med to milliardar brukarar er kinesisk eigd.

    Illustrasjonsfoto: Apper
    Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
  • TV-dokumentar kan forklare nedgang

    Etter en oppdrettskritisk TV-dokumentar ble vist i Tyskland viser det en mulig nedgang i laksesalget i landet. Salget har hatt en nedgang på 25 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Norges Miljøvernforbund er enige i kritikken som kommer fram.

    Skotsk laks.
    Foto: Colourbox.no
  • 5000 fulgte konsertstream

    Nærmere 5000 fulgte konserten Kongsberg Jazzfestival la ut på nettet som erstatning for årets festival. Festivalen måtte avlyses på grunn av koronarestriksjoner. Tallet er festivalledelsen godt fornøyd med, ifølge Laagendalsposten.