Amerika har verdens mest omtalte radiopersonlighet, Howard Stern, som nylig gikk over fra FM-båndet til satelittradio med sitt talkshow. En av grunnene er at der kan han snakke uten sensur. Howard Stern er en såkalt "shockjocker" (se Kurer 14 om radiospråk). Hans varemerke er å gå rett ut på lufta med grovheter om politikk, sex og ekskrementer.
Alle jenters beste venn
Men et helt annet sted i det amerikanske radiolandskapet finnes en annen kjent radiopersonlighet som heter Ira Glass. Der Howard Stern er høylytt, uhøflig, vulgær og mest opptatt av seg selv, er Ira Glass snill, grei, høflig og følsom, og av den typen som er alle jenters beste venn.
"This American life" sendes ukentlig på NPR, - USAs reklamefrie radiostasjon.
Til tross for en heller skrøplig radiostemme, har Ira Glass oppnådd en helt spesiell status blant amerikanske radioelskere. Programmet han leder heter "This American life", og er ukentlig på NPR, - USAs reklamefrie radiostasjon.
Mange påstår at "This American life" har revolusjonert måten å lage radio på. Men hva er det som er så revolusjonerende? Ira Glass snakker om alt fra hvordan kjæledyr kan erstatte venner og familie til krigen mot terror. Men det er det jo mange andre som også gjør.
Men det spesielle med Glass og hans medarbeidere i "This American life", er måten den gode historien blir dyrket på. Ira Glass og hans produsenter er på konstant historiejakt, og når historien er funnet, må de gjøre det beste ut av den. Det er ikke uvanlig å jobbe med en historie i månedsvis.
Men før disse historiene slippes på lufta, er hver minste detalj pusset på. Pauser er lagt til, smatting og fnising er dandert og porsjonert. Poenget er at det ikke skal høres ekte og upolert ut.
- Sannheten er at intervjuene er redigert så mye at det nesten er flaut, sier Ira Glass.
Blander fiksjon og fakta
Av og til nøyer ikke Glass og hans medarbeidere seg med en kraftig redigert sannhet, de tar steget videre.
Orson Welles svarer journalister etter å ha forårsaket panikk blant lytterne etter hørespillet "The War of the Worlds" ble sendt i 1938. Foto: AFP
Enkelte ganger sper de på med ren fiksjon som for eksempel en dramatisert novelle, tilrettelagt for radio.
I Kurer 23 snakker programleder Line Gevelt Andersen med Ira Glass om "This American life". Du får også høre klipp fra noen av historiene fra programmet. Flere historier fra "This American life" kan du høre her www.thislife.org.
Skapte kaos
Det er sikkert mange som nylig har vært på kino og sett "Klodenes kamp" ("The War of the Worlds") uten å bli særlig skremt av den grunn. Men da Orson Welles dramatisering av H. G. Wells' bok gikk på lufta i 1938, var det tilløp til panikk hos lytterne.
"The War of the Worlds" hadde form av en direkte nyhetsreportasje, og da folk hørte om en invasjon fra Mars, skapte det massehysteri og kaos i New York.
Nils Heyerdahl er sjef for Radioteateret i NRK. Her fotografert foran Radioteaterets velkjente gong. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
Imponerende dramaturgi
Nils Heyerdahl er sjef for Radioteateret i NRK, og har sendt hørespillet "The War of the Worlds" fra 1938 mange ganger på norsk radio. Han er fremdeles like imponert over Orson Welles genuine sans for dramaturgi.
- Han lar fiksjonen bryte inn i de vanlige sendingene, og lytteren får inntrykk av at han hører på en vanlig reell nyhetssending, selv om det er et hørespill.
I Kurer 23 forteller Heyerdahl om "The War of the Worlds", den gode historien, og om hvordan bruk av ulike virkemidler kan få lytterne til å tro at det de hører er sant, til tross for at de vet at det er fiksjon.
Kurer NRK P2