Kunstner tar omstridt neonskilt til retten

OSLO TINGRETT (NRK): Tollvesenet står fast på at Marit Følstads kunstverk «Anger/Dangerous» er et lysskilt, og ikke en skulptur. I dag møttes partene i retten.

Dangerous/Anger i retten

SKULPTURKRANGEL: I 2013 ble Marit Følstads installasjon «Anger/Dangerous» stoppet i tollen fordi tollvesenet mente det var et lysskilt og dermed momspliktig. Tirsdag møttes partene i retten. Fra venstre styreleder i Norske Billedkunstnere Hilde Tørdal, kunstner Marit Følstad og advokat Mads Schjølberg.

Foto: Gaute Zakariassen / Marit Følstad / NRK

Anders Wilhelmsen

BOKSTAVTRO: Anders Wilhelmsen hos regjeringsadvokaten mener Følstads verk ikke kan kalles en skulptur etter gjeldende regelverk.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK
Damien Hirsts «Mother and Child Divided»

Følstads advokat viste i retten blant annet til «Damien Hirsts Mother and Child Divided» som et eksempel på verk som utfordrer skulpturbegrepet.

Foto: Matt Dunham / Ap

– De mener det er et lysskilt, og dermed ikke en del av det utvidede skulpturbegrepet. Dermed må jeg betale merverdiavgift, forklarer bildekunstner Marit Følstad.

I 2013 utformet hun en kunstinstallasjon med ordene «anger» og «dangerous» skrevet i neonbokstaver.

Verket ble montert hos spesialister i England. Da det skulle fraktes til visning i Oslo, ble det stående fast i tollen, og Følstad ble avkrevd moms.

Grunnen? Tollmyndighetene mente verket var et lysskilt, og ikke en kunstinstallasjon.

Damien Hirst og chilinøtter

Kunstnere skal i utgangspunktet ikke betale moms på egne verker, men Følstad og skattemyndighetene har ikke klart å bli enige om hvordan lysskiltet skal klassifiseres.

Følstad mener den ulike praksisen rammer skjevt.

– Folk som jobber med klassiske og eldre uttrykk som maleri og tegning, vil aldri støte på disse problemene fordi Tollvesenet ikke bestrider momsspørsmålet, sier en oppgitt Følstad, som tidligere har tatt lignende kunstverk gjennom tollen uten problemer.

Følstads advokat Mads Schjølberg viste i retten til Damien Hirsts kyr på sprit og Jeff Koons' støpte ballongdyr som eksempler på kunstverk som utfordrer den tradisjonelle oppfatningen av hva en skulptur er.

Han viste også til snacksproduktet chilinøtter, som klassifiseres som et bakverk, selv om det fremstår som en nøtt.

Donate/Dominate, 2010

SLAPP GJENNOM: Følstads neoninstallasjon «Donate/Dominate» fra 2010 slapp gjennom tollen uten problemer.

Foto: Vegard Kleven

– Fremstår ikke som skulptur

Men regjeringsadvokaten, som fører saken for Finansdepartementet, mener myndighetene må forholde seg til lovens bokstav.

– Striden består i om det er en skulptur. Loven har en egen definisjon av kunstverk, deriblant skulpturer. For at dette kunstverket skal være avgiftsfritatt, må det være en skulptur, forteller Anders Wilhelmsen fra regjeringsadvokaten.

– Hvorfor er det ikke en skulptur?

– Fordi det ikke fremstår som en skulptur, og slik staten ser det, mangler de sentrale kjennetegnene på en skulptur.

Wilhelmsen understreker at han ikke bestrider at skiltet er et kunstverk, bare at det faller under regelverkets definisjon av skulptur.

Dangerous/Anger, 2013, Marit Følstad

BLE STANSET: Dangerous/Anger fra 2013 ble regnet som et lysskilt og ikke en kunstinstallasjon.

Foto: Vegard Kleven

– Handler om alle samtidskunstnere

Følstad får støtte av organiasjonen Norske Billedkunstnere, som yter såkalt partshjelp i saken. Styreleder Hilde Tørdal mener saken er viktig for flere av hennes medlemmer.

– Vi mener saken er av prinsipiell art, og omhandler alle samtidskunstnere. Dette gir en konkurransevridende effekt i vårt felt, som er veldig uheldig, sier Tørdal.

Hun sier flere av hennes medlemmer har opplevd lignende problemer. Nå foretar organisasjonen en intern undersøkelse for å avdekke omfanget.

Wilhelmsen medgir at regelverket ikke er helt oppdatert.

– Det er kanskje ikke upresist, men heller utdatert. Det er da også et regelendringsforslag på trappene, der kunstverket vi har å gjøre med i denne saken, vil bli omfattet av lovens definisjon og dermed også avgiftsfritaket.

Kulturstrøm

  • Ari Behns fortellinger i nye opplag

    Kolon forlag har opplevd ny etterspørsel for Ari Behns bøker etter hans død. Hans tre samlinger med fortellinger er nå utsolgt fra forlaget, men trykkes i nye opplag. Debutboka «Trist som faen» (1999) kommer dermed i sitt niende opplag og har solgt over 100 000 eksemplarer, noe som antagelig er norsk rekord for en debutbok og en novellesamling.

    Ari Behns tre samlinger med fortellinger: «Trist som faen», «Talent for lykke» og «Tiger i hagen»
    Foto: Kolon forlag
  • Ny bokserie fra Nasjonalbiblioteket

    Nasjonalbiblioteket har innledet en ny bokserie med noen av de mest populære foredragene som er holdt hos dem. Først ut i serien «NBs populære» er to bøker som bygger på foredrag av henholdsvis Tor Åge Bringsværd og Anne Bitsch. «Min vei til science fiction» (bildet) og «Kjønn, makt og kroppens politikk. Vitenskapspioneren Harriet Holter» kommer begge ut denne uka.

    Omslaget til Tor Åge Bringsværds bok: «Min vei til science fiction»
    Foto: Nasjonalbiblioteket
  • Godt år for norsk dokumentarfilm

    11 norske dokumentarer deltar i konkurransen på den internasjonale dokumentarfilmfestivalen Human. Tre av dem har gått på kino, blant dem «Vær her» om Sigvart Tveit (bildet) og to andre demensrammede. – Årets samling av nominerte filmer vitner om et godt produksjonsår for dokumentarfilm i Norge, sier festivalens programsjef Silje Poulsen Viki. (NTB)

    Sigvald Tveit, den nå avdøde komponisten og musikkforskeren, som laget sanger til «Portveien 2». Fra dokumentarfilmen "Vær her" av Ragnhild Nøst Bergem.
    Foto: Human / NTB