Mener kunstbransjen sliter med å formidle kunst til folket

Norsk kunstbransje har et kommunikasjonsproblem og selv kunsthistorikere har vansker med å forstå hva galleriene skriver. Det mener kunstkritiker i Bergens Tidende.

Silja Mariann Engja Sigurdsen

ETTERLYSER BEDRE SPRÅK: Kunstkritiker i Bergens Tidende, Silje Mariann Engja Sigurdsen.

Foto: Privat

– Det er en irritasjon som har vokst frem over tid, sier Silje Mariann Engja Sigurdsen, kunstkritiker i Bergens Tidende til NRK.

Hun mener at norske gallerier er altfor dårlige til å nå ut til vanlige folk, fordi tekster om kunst ofte er skrevet i et uforståelig språk.

– Forstår ingenting

I en kronikk i Bergens Tidende beskylder kritikeren kunstbransjen for å ha et kommunikasjonsproblem.

Hun trekker blant annet frem denne teksten, fra en utstilling på Galleriet 3.14 i Bergen.

«The exhibition is extended in time as well as space, and offers a slow spatial narrative that invites the audience to engage with the works for prolonged periods of time.»

– Jeg har en master i kunsthistorie, men skjønner ingenting av dette, skriver Sigurdsen.

Kritikeren understreker at man i andre bransjer er avhengig av å gjøre seg selv interessant.

– Det er som om kunsten er skjermet fra dette. Det er litt merkelig, for kunstnere er selvstendig næringsdrivende, sier Sigurdsen.

Uenig i kritikken

Daglig leder ved Galleri 3.14, Malin Barth, mener at Sigurdsens kritikk ikke er treffende.

– Nei, det synes jeg ikke. Men det kan være at teksten noen ganger kan være vanskelig og lite tilgjengelig, sier Barth til NRK.

Hun mener det er utopisk å tro at galleriene kan nå ut til alle med kunsten.

– Det er helt umulig. Men vi ønsker å nå mange.

– Opptatt av våre egne

Det siste året er det blitt populært å snakke om kultur som næring.

Helene Duckert er masterstudent ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun tror mange kunstnere ikke er opptatte av vanlige publikummere.

– Vi skal være gode søknadsskrivere og gjerne delta i samfunnsdebatten, men jeg tror vi er veldig opptatt av å snakke med våre egne, sier Duckert.

Hun tror det ligger mye prestisje i språkbruken, og får støtte av medstudent Hege Pålsrud.

– Å snakke om målgrupper er nesten tabu i kunstverdenen. Jeg tror det er mye å hente i å tørre å åpne seg, sier Pålsrud.

– Skal ikke være for alle

Tommy Sørbø

DELVIS ENIG: Kunsthistoriker Tommy Sørbø er enig i at kunstbransjen sliter med kommunikasjonen, men mener samtidig at all kunst ikke er laget for alle.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Kunsthistoriker Tommy Sørbø mener kunstspråket kan sees på som en intern kode. I et intervju med Kulturnytt sier Sørbø at han tror at kunstbransjen ubevisst ikke ønsker å kommunisere bredere.

– Kunstbransjen har på en måte et kommunikasjonsproblem. Budskapet når ikke ut av den interne gruppen, sier Sørbø.

Han mener at kunstspråket skaper et fellesskap mellom kunstmiljøene og intellektuelle.

– Bør kuratorer komme seg på folkelighetskurs?

– Jeg synes ikke at all kunst skal være for alle. Problemet er motsatt, at man diskuterer banale og enkle problemstillinger på en måte som ikke inkluderer.

Norsk livsstilserie. Programleder Thomas Alkärr vet lite om kunst, men har alltid drømt om å forstå og elske den. Nå legger han ut på sitt livs reise og stuper inn i en for ham hemmelig verden. Thomas trodde han skulle oppleve kunst på galleri, men ender opp langt inne i en skog på østkysten av USA bare for å oppdage at en diger bikube er en del av den eksentriske Terence Koh sin kunstverden. (1:6)

Kulturstrøm

  • Homofile scener sensurert i Kina

    Da «Bohemian Rapsody» hadde premiere i Kina i helga var seks scener sensurert bort. Siden kinesisk sensur forbød homofilt innhold i film og tv-serier i 2016 har LHBT-miljøet sett på denne kinopremieren som en seier. Men over to minutter med homofilt innhold og scener som forteller om AIDS er klippet bort. Blant to menn som kysser, og dialoger hvor ordet gay blir brukt, skriver CNN.

    Bohemian Rhapsody
    Foto: Twentieth Century Fox Norway
  • H&M satser på luksus og på nett

    Fire butikk-kjeder eid av H&M-gruppen åpner butikker på nett i Norge. Arket, Weekday og Monki kom i forrige uke. High street-kjeden Cos er like rundt hjørnet, også med butikk i det nye Valkyrien-prosjektet i Oslo (bildet), skriver Melk&Honning.

    Valkyrien rehabilitert på Majorstua
    Foto: NCC
  • Ny strømmetjeneste fra Apple

    TV+ heter den nye kanalen til Apple som ble annonsert av sjefen Tim Cook (bildet) i dag. Innholdet blir originale tv-programmer. Blant annet er «The Morning Show», et morgen tv-drama med Jennifer Aniston and Reese Witherspoon under utvikling. Det er også en ny versjon av Stephen Spielbergs «Amazing Stories» og filmatiseringen av Isaac Asimovs bokserie «Foundation». TV+ blir en reklamefri betal-tjeneste i den nye versjonen av Apple TV-appen som kommer i mai, skriver TechCrunch etter pressekonferansen.

    Apple CEO Tim Cook presenterer Apple TV+
    Foto: Tony Avelar / AP