– Det er en irritasjon som har vokst frem over tid, sier Silje Mariann Engja Sigurdsen, kunstkritiker i Bergens Tidende til NRK.
Hun mener at norske gallerier er altfor dårlige til å nå ut til vanlige folk, fordi tekster om kunst ofte er skrevet i et uforståelig språk.
– Forstår ingenting
I en kronikk i Bergens Tidende beskylder kritikeren kunstbransjen for å ha et kommunikasjonsproblem.
Hun trekker blant annet frem denne teksten, fra en utstilling på Galleriet 3.14 i Bergen.
«The exhibition is extended in time as well as space, and offers a slow spatial narrative that invites the audience to engage with the works for prolonged periods of time.»
– Jeg har en master i kunsthistorie, men skjønner ingenting av dette, skriver Sigurdsen.
Kritikeren understreker at man i andre bransjer er avhengig av å gjøre seg selv interessant.
– Det er som om kunsten er skjermet fra dette. Det er litt merkelig, for kunstnere er selvstendig næringsdrivende, sier Sigurdsen.
Uenig i kritikken
Daglig leder ved Galleri 3.14, Malin Barth, mener at Sigurdsens kritikk ikke er treffende.
– Nei, det synes jeg ikke. Men det kan være at teksten noen ganger kan være vanskelig og lite tilgjengelig, sier Barth til NRK.
Hun mener det er utopisk å tro at galleriene kan nå ut til alle med kunsten.
– Det er helt umulig. Men vi ønsker å nå mange.
– Opptatt av våre egne
Det siste året er det blitt populært å snakke om kultur som næring.
- Les også:
- Les også:
Helene Duckert er masterstudent ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun tror mange kunstnere ikke er opptatte av vanlige publikummere.
– Vi skal være gode søknadsskrivere og gjerne delta i samfunnsdebatten, men jeg tror vi er veldig opptatt av å snakke med våre egne, sier Duckert.
Hun tror det ligger mye prestisje i språkbruken, og får støtte av medstudent Hege Pålsrud.
– Å snakke om målgrupper er nesten tabu i kunstverdenen. Jeg tror det er mye å hente i å tørre å åpne seg, sier Pålsrud.
– Skal ikke være for alle
DELVIS ENIG: Kunsthistoriker Tommy Sørbø er enig i at kunstbransjen sliter med kommunikasjonen, men mener samtidig at all kunst ikke er laget for alle.
Foto: Lars Tore Endresen / NRKKunsthistoriker Tommy Sørbø mener kunstspråket kan sees på som en intern kode. I et intervju med Kulturnytt sier Sørbø at han tror at kunstbransjen ubevisst ikke ønsker å kommunisere bredere.
– Kunstbransjen har på en måte et kommunikasjonsproblem. Budskapet når ikke ut av den interne gruppen, sier Sørbø.
Han mener at kunstspråket skaper et fellesskap mellom kunstmiljøene og intellektuelle.
– Bør kuratorer komme seg på folkelighetskurs?
– Jeg synes ikke at all kunst skal være for alle. Problemet er motsatt, at man diskuterer banale og enkle problemstillinger på en måte som ikke inkluderer.