Kunsthandlere og auksjonshus meldte i Dagens Næringsliv for noen uker siden om et tregt marked med langt lavere omsetning.
Samtidig har kunstsalget på Internett har tatt seg kraftig opp.
Investerer i lavere priskategorier
- De siste månedene har vi sett en oppgang både på innleveringer og på salg. Det virker som om folk slutter å kjøpe dyre biler og boliger, og heller kjøper verdier i en noe lavere priskategori.
Det sier Tor Henrik Fjelldal hos nettauksjonshuset Lauritz, som spesialiserer seg på møbler, kunst, smykker og annet innbo. Selskapet er opprinnelig fra Danmark, men har eksistert i fire år i Norge. Den siste tiden, har de merket en kraftig vekst i omsetningen.
- Hos oss har tilgangen på norske og utenlandske designmøbler, samt moderne antikviteter økt betraktelig. Generelt er nettet en ypperlig salgskanal for øyeblikket, sier Fjelldal.
- Skepsisen er borte
Flere nettauksjonsselskaper NRK Kulturnytt har snakket med kan melde om det samme, en kraftig økning av omsetning innen kunst, design og antikviteter, sammenlignet med samme tid i fjor. Også hos Blomqvist Kunsthandel merker de en solid vekst på nettauksjoner. Det kan daglig leder Knut Forsberg bekrefte.
- Vi har en økning på 30 prosent fra samme tid i fjor, så vi er veldig fornøyde, sier Forsberg.
En årsak til at folk kjøper mer kunst på nettet kan være et de er mindre skeptiske nå enn før, tror Forsberg.
- Da vi startet for to år siden var folk skeptiske. Nå er denne skepsisen overvunnet, og kjøperne er heller ikke redde for å bruke kredittkort. De har rett og slett mer tillitt til Internett som omsetningskanal.