Hopp til innhold

Kunsten å improvisere

Fri assosiasjon er det mest grunnleggende grepet i Freuds psykoanalyse. Kan psykoanalysen være nyttig for kunsten å skape en jazzimprovisasjon?

Martin Eggan og Fender Jaguar. Foto NRK
Foto: NRK

HØR: Sigmund Freud og Lennie Tristano, del 3. 26. april 2008

Freuds divan

Vi husker at Freud brukte en divan han fikk i presang fra en pasient etter en vellykket behandling engang på 1890tallet. Divanen hadde han stående i værelset han brukte til å ta i mot pasienter - og selv satte han seg i stolen sin et stykke bak divanen slik at pasienten ikke kunne se ham.

Så var det å legge seg nedpå mens Freud ba pasienten om å fortelle. Gjerne det første og beste som dukket opp i bevisstheten. Fri assosiasjon kalte han denne teknikken. Antakelsen var at det løper forbindelser fra tankene som dukker opp i den frie assosiasjonen – til mer grunnleggende forestillinger i pasientens sinn, og at den gode psykoanalytiker kan oppdage og tolke disse forbindelsene til pasientens beste.

Fri assosiasjon

Det skal ikke så mye velvilje til for å se en viss likhet med kunsten å improvisere i jazzen. Her er tanken at den som skal improvisere får musikalsk støtte og oppmerksomhet fra sine medmusikanter i «kompet» og at den som er i handlingens sentrum må ta sjanser og framføre noe nytt, noe ærlig, - noe ikke-tidligere-hørt. Improvisasjonen krever kompetanse og trygghet og gir samtidig gleden av å skape noe i øyeblikket.

På Freuds divan og i levende musikk ligger der en kime til ny erkjennelse via fri assosiasjon og improvisasjon. Dette var pianisten Lennie Tristano oppmerksom på. Lennies bror, Michael var psykoanalytiker med egen praksis og hadde studert både Freud og Wilhelm Reich.

Lennie var muligens den første i jazzens historie som prøvde ut frijazz i den mest sentrale forstanden av ordet: Ingen andre avtaler musikantene i mellom – enn at de må lytte til hverandre og assosiere og improviserer fritt etter hva de opplever i løpet av musiseringen. (Vi spilte et eksempel på fri improvisasjon i forrige utgave av Studio Sokrates, med melodien Intuition

Tristano i København, 1965.

Her kan dere se en liten filmsnutt fra Youtube som en vennlig sjel har lagt ut til publikum. Lennie Tristano tolker komposisjonen «Tangerine», i 1965. Nrk er ikke ansvarlig for innholdet på denne lenken.

Musikken

Knut Boege presenterer to av Tristanos innspillinger fra sent førtitall / tidlig femtitall i denne utgaven av Studio Sokrates. Nedenfor ligger lenker til nettstedet AMG der du kan lese mer om disse innspillingene og høre sitater fra musikken.

1: Marionette

2: You Go To My Head

Kulturstrøm

  • Nynorsk litteraturpris til Edvard Hoem

    Edvard Hoem er tildelt Nynorsk litteraturpris 2023 for boka Husjomfru.

    Prisen er på 50 000 kroner og blir tildelt på landsmøtet til Noregs Mållag i helga.

    Litteraturprisen er blitt delt ut sidan 1982, og saman med mållaget er det Det Norske Samlaget og Det Norske Teatret som står bak prisen.

    Husjomfru av Edvard Hoem
  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh