Hun viser til rapporten "Kunst og kapital", som er et samarbeid mellom Handelshøyskolen BI og Institutt for musikk og teater ved Universitetet i Oslo.
Kunst skaper helhet
Telenor er en av bedriftene som ihvertfall har fått med seg dét poenget. På det nye Telenorbygget på Fornebu har de brukt hele 35 millioner kroner på kunstnerisk utsmykning.
Informasjonssjef for Telenors Fornebuprosjekt, Arve Paulsen, er enig i at kunsten er med på å skape identitet. Han mener kunsten er viktig fordi den er med på å skape en helhetlig atmosfære som kunder vil identifisere seg med.
Donatella de Paoli tar nettopp Telenors bygg på Fornebu som et eksempel på at næringslivet bruker kunsten for å bygge opp sin identitet.
Kvalitet og varige verdier
En fremtidsrettet bedrift må kunne skille seg ut i konkurransen om gode medarbeidere og kunder. Teknologi og råvarer er tilgjengelig for alle, og kan ikke lenger bidra til å gjøre en bedrift unik. Men kunst og design kan utføres på uendelig mange måter og på den måten skape særpreg for den enkelte bedrift.
Informasjondirektør i NHO, Finn Langeland, støtter også de Paolis teori. Han tror at kunst og kultur identifiseres med kvalitet og varige verdier, og at det kan formidle en stemning som næringslivet kanskje både er ute etter og trenger.
Av Ingrid Braate
Kulturnytt, NRK P2, 4. april 2001
Bearbeidet for nett av Ingvild Kjær Tofte