- Jeg kan ihvertfall love at vi skal gjøre alt for at mest mulig av skolesekken materialiserer seg i form av levende kunst- og kulturopplevelser, sier Ellen Horn.
Prosjektet er en av Regjeringens store satsinger på kulturområdet. Den kulturelle skolesekken skal i følge kulturministeren skape trygghet for egen identitet og kultur, hindre fremmedfrykt, skape toleranse, hindre vold, og skape aktive brukere av kulturlivet.
Opplevelse, inntrykk og deltakelse
Bente Erichsen i Riksteatret sa i Kulturnytt mandag at hun håpet prosjektet ikke ble Keiserens nye klær, og en pen samling papir.
Prosjektet fikk også kritikk for at det ikke trekker inn ungdomskulturen i "Den kulturelle skolesekken". Men dette ville Ellen Horn si heller lite om i går:
- Vi ønsker ikke å lage noe A4, noen oppskrift på hvordan den kulturelle sekken skal utformes i de enkelte deler av landet. Det som er viktig, er at det både inkluderer opplevelse, inntrykk og deltakelse.
Flere prosjekter i gang
Foreløpig er det satt av 10 millioner kroner til planlegging og pilotprosjekter. Men det er allerede flere prosjekter i gang for kultur i skoleverket.
Møre og Romsdal har utarbeidet en egen "Kulturnistepakke". Aud Folkestad fra Venstre leder fylkeskulturutvalget, og mener det nå trengs handling i stedet for enda flere seminarer.
- Det er viktig å understreke at den kulturelle skolesekken, kulturnista eller den kulturelle gavepakken,ikke er noe nytt prosjekt. Man bør satse der det allerede er brukt offentlige midler.
Ikke elevenes dag
Men de som virkelig står i fokus for "Den kulturelle skolesekken", barn og unge i skolen, var ikke invitert som deltakere på idedugnaden i går. De slapp såvidt til som underholdning for kulturbyråkrater, representanter fra skoleverket og kulturorganisasjoner.
-I dag er ikke elevenes dag - det får komme senere, sa Horn.
Av Kjetil Berg
Kulturnytt NRK P2, 27. februar 2001
Berbeidet for nett av Tori Skrede