Hopp til innhold

Kropp & sjel (R)

De fleste antar at kropp og sjel er to forskjellige saker. Selv om sjelen «bor» i kroppen er kroppen noe annet enn sjelen.

Det kan man jo gjerne mene.

Hvis man ikke har hørt om Baruch Spinoza.

Forbudt å danse swing
Foto: NRK/ Studio Sokrates

Hør: Studio Sokrates. Jazz og filosofi i Amsterdam del 5. 081025

Video: Studio Sokrates: Jazz og filosofi i Amsterdam del 5. 25.10.2008

Les: Ukens «P2-fjes»: Lars Nilsen

Monisten

En gjennomsnittlig hverdagsmonist, fagorganisert i Norsk Tjenestemannslag, vil kunne mene at ånd og materie er to sider av samme sak. Det høres jo ikke så urimelig ut. Kropp og sjel er to sider ved samme sak, nemlig «meg».

Vår hverdagsmonist ville da havne på kollisjonskurs med Descartes som framholdt at der er to substanser, nemlig den utstrakte substansen som kan måles og veies (Res Extensa) og den «åndelige» substansen, tanker, følelser et cetera (Res Cogitans).

Det gjør kanskje ikke så mye for vår monist, for Descartes hadde problemer i bøtter og spann slengende rundt i sine filosofiske tekster. Et av problemene som Spinoza ønsket å kvitte seg med var dette:

Handlinger og hendelser

«Hvis ånd og materie er to vesensforskjellige ting, hvordan kan vi da forklare at ånden påvirker materien og forandrer den, slik den åpenbart gjør når jeg skreller et eple?»

Descartes eget svar på dette spørsmålet var så ullent at ingen orket å ta det alvorlig. Verre var det med Descartes forestilling om at hele naturen kunne forklares ved å slutte seg fram til forklaringer fra enkle, sanne og selvinnlysende prinsipper.

Baruch Spinoza som var et dypt religiøst og moralsk menneske fikk store problemer som filosof av å lese Descartes. Dessuten var det forbudt å lese Descartes i den jødiske menigheten Spinoza tilhørte i Amsterdam. Problemet så slik ut:

«Hvis verdensaltet skal forstås slik at Gud opererte med et deduktivt system som er slik at alt som skjer kan forklares som konsekvenser av enkle og selvinnlysende sannheter – hva slags plass blir det for moralske handlinger i et slikt system? Hvordan kan mennesket ha fri vilje dersom hele verdensaltet er underlagt naturlover?»

Deus sive natura

Spinoza foretar et djervt filosofisk grep. Han avviser dualismen som filosofisk posisjon. Descartes hadde pekt på at en ting, en gjenstand må forstås som noe som er selvstendig og ikke påvirket av noe utenfor seg selv.

«Men det eneste som ikke påvirkes av noe utenfor seg selv er summen av alt som er. Hele verdensaltet – Gud inkludert – kan oppfattes som et fenomen som ikke påvirkes av noe utenfor seg selv»

Naturen og Gud er ett og det samme. Alt som er natur er samtidig Gud, og alt som er Gud er samtidig natur. Arne Næss skriver at Spinoza bruker begrepene Gud og Natur «nesten, men ikke alltid» – som synonymer.

Dypøkologien

Dette betyr at enten vi beskriver verden i naturvitenskapelige begreper – eller vi ser på kloden vår med den religiøses blikk, så er det samme fenomenet vi studerer. Gud er verken i verden, eller utenfor den – han er virkeligheten.

Og vi selv, dødelige vesener som vi er – vi er samtidig «evige»: Arten består mens individene forgår. Og når vår gjennomsnittsmonist fra innledningen av denne historien sier at kroppen og sjelen er to sider av samme sak er han i godt, gammelt selskap. Urgammel jødisk tenkning, som Spinoza var godt kjent med, sier det samme: «Kroppen er sjelens utvendige form»

Musikken:

1: What's New? (Miles Davis i Amsterdam, 1957)

2: The Madrig speaks, the Panther Walks (Eric Dolphy)

En liten anekdote. En gang i tiden fikk pianisten Thelonius Monk høre Eric Dolphy spille saxofon på en liten jazzklubb i USA. Etter en stund utbrøt Monk til selskapet sitt: «Kom. Nå må vi gå. Det er farlig her…! »

For å skrive denne teksten måtte jeg støtte meg tungt til Bryan Magees glitrende bok: «The Story of Philosophy»

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK