Kritisk til kleskjedenes kjendiskolleksjoner

Kjendisene står i kø for å sette navnet sitt på klær og sko hos de store kjedene. – Kundene tror de kjøper et design fra en kjendis, mens andre egentlig står bak, advarer leder for motefagskole.

Britney Spears lanserer undertøyskolleksjon

PÅ TRUSETURNÉ: Sangstjernen Britney Spears kommer til Norge fredag for å promotere undertøyet som skal selges i Change-butikker i hele landet.

Foto: LUCAS JACKSON / Reuters

I dag føyer Britney Spears seg inn i rekken av kjendiser som lanserer sin egen kolleksjon i en kjedebutikk, men hun er ikke alene. De siste årene har både nasjonale og internasjonale kjendiser inntatt catwalken med klær.

Hva har det for betydning hvis forbrukeren liker plagget?

Bror Stende

Sangstjernen Britney Spears kommer til Norge fredag for å promotere undertøyet som skal selges i Change-butikker i hele landet.

– Mangler kunnskap

– Noen kjendiser har bakgrunn og utdannelse fra design, men det gjelder de færreste. Når jeg ser kjendiser kledd opp i kolleksjoner er det kun for å promotere et merke. Det blir helt feil for meg, sier Geir Ivar Nordli, designer og administrerende direktør ved motefagskolen Esmod.

Geir Ivar Nordli

KRITISK: Frem heller egne designere, mener sjef ved moteskolen Esmod i Norge, Geir Ivar Nordli.

Foto: Esmod

– Hvorfor?

– Jo, de mangler fagkunnskap og har ikke greie på snitt eller silhuetter.

Han mener bransjen i langt større grad burde bygget opp sine egen designere og latt dem fronte sine egne kolleksjoner, i stedet for å la kjendiser promotere.

– Dette hadde blitt stoppet i bilindustrien eller innen arkitektur, der hadde man ikke tillatt at andre hadde satt navnet sitt på for eksempel et bygg. Det hadde vært helt absurd. Og det er det også for oss som jobber med mote.

Han synes det er flott at kjedene bruker kjente designere til noen av sine kolleksjoner, det vil han ha mer av.

– Det er bra synergi for hele bransjen. Unge designere har noen å se opp til, og det er mye bedre enn å bruke en kjendis bare fordi det er en kjendis.

Han trekker frem Jenny Skavlan som et godt eksempel på en kjendis som også har fagkunnskap. Fam Irvoll har laget kolleksjon for Top Shop, og også henne trekker han frem som et eksempel på hvordan bransjen bør prioritere.

Jenny Skavlan

FÅR SKRYT: Jenny Skavlan får skryt for både å ha fagkunnskap som designer og å være kjendis.

Foto: NRK

Han mener også kjendiskolleksjoner er villedende markedsføring.

– Kundene vet ikke hva man kjøper, de tror de kjøper et design fra en kjendis, men det er egentlig noen andre som står bak. Vær litt mer stolte av egne designere, er mitt budskap til firmaene.

– Ikke feil å bygge merkevarer

Bror Stende, direktør i Virke for Mote og fritid, er kjedenes fagforening. Han mener det er ikke er noe problem å bruke kjendiser så lenge de holder seg innenfor regelverket.

– Så lenge aktørene i bransjen forholder seg til markedsføringsloven, er det bare kreativiteten som begrenser. Så lenge de forholder seg til god forretningsskikk, blander ikke vi oss i dette.

Stende sier han har sett at det har vært kritikk av kjendiskolleksjoner, men mener det ikke er feil å selge klær ved hjelp av kjendiser.

– Vi ser ikke noe feil i det, og jeg synes heller ikke det er villedende markedsføring. For hva har det for betydning hvis forbrukeren liker plagget? spør han.

Han forteller at de ofte har dialogmøter og holder tett kontakt med forbrukerombudet om slike temaer, men det er ikke feil å bygge merkevarer så lenge det foregår på riktig måte.

Kulturstrøm

  • Houellebecq: Min siste opptreden

    Den litterære stjernen Michel Houellebecq annonserte i dag på Louisiana Litteraturfestival at dette blir hans siste sceneopptreden noensinne. Festivalen har prøvd å få ham på besøk i ti år, og med dette unike besøket i Norden vil sette stopp for sceneopptredener. Han svarte i dag på spørsmål sendt inn fra publikum, for å slippe til sjenerte personer.

    Michel Houellebecq på Louisianna litteraturfestival
    Foto: Siss Vik / NRK
  • Første trailer for Star Wars-serie

    Den første TV-serien frå Star Wars-universet kjem ut i november i år. Han har fått namnet «The Mandalorian» og har chilenaren Pedro Pascal (kjent frå Game of Thrones) i hovudrolla. Serien kjem ut på Disneys nye strøymeteneste, Disney+.