Hopp til innhold

Kritisk til kleskjedenes kjendiskolleksjoner

Kjendisene står i kø for å sette navnet sitt på klær og sko hos de store kjedene. – Kundene tror de kjøper et design fra en kjendis, mens andre egentlig står bak, advarer leder for motefagskole.

Britney Spears lanserer undertøyskolleksjon

PÅ TRUSETURNÉ: Sangstjernen Britney Spears kommer til Norge fredag for å promotere undertøyet som skal selges i Change-butikker i hele landet.

Foto: LUCAS JACKSON / Reuters

I dag føyer Britney Spears seg inn i rekken av kjendiser som lanserer sin egen kolleksjon i en kjedebutikk, men hun er ikke alene. De siste årene har både nasjonale og internasjonale kjendiser inntatt catwalken med klær.

Hva har det for betydning hvis forbrukeren liker plagget?

Bror Stende

Sangstjernen Britney Spears kommer til Norge fredag for å promotere undertøyet som skal selges i Change-butikker i hele landet.

– Mangler kunnskap

– Noen kjendiser har bakgrunn og utdannelse fra design, men det gjelder de færreste. Når jeg ser kjendiser kledd opp i kolleksjoner er det kun for å promotere et merke. Det blir helt feil for meg, sier Geir Ivar Nordli, designer og administrerende direktør ved motefagskolen Esmod.

Geir Ivar Nordli

KRITISK: Frem heller egne designere, mener sjef ved moteskolen Esmod i Norge, Geir Ivar Nordli.

Foto: Esmod

– Hvorfor?

– Jo, de mangler fagkunnskap og har ikke greie på snitt eller silhuetter.

Han mener bransjen i langt større grad burde bygget opp sine egen designere og latt dem fronte sine egne kolleksjoner, i stedet for å la kjendiser promotere.

– Dette hadde blitt stoppet i bilindustrien eller innen arkitektur, der hadde man ikke tillatt at andre hadde satt navnet sitt på for eksempel et bygg. Det hadde vært helt absurd. Og det er det også for oss som jobber med mote.

Han synes det er flott at kjedene bruker kjente designere til noen av sine kolleksjoner, det vil han ha mer av.

– Det er bra synergi for hele bransjen. Unge designere har noen å se opp til, og det er mye bedre enn å bruke en kjendis bare fordi det er en kjendis.

Han trekker frem Jenny Skavlan som et godt eksempel på en kjendis som også har fagkunnskap. Fam Irvoll har laget kolleksjon for Top Shop, og også henne trekker han frem som et eksempel på hvordan bransjen bør prioritere.

Jenny Skavlan

FÅR SKRYT: Jenny Skavlan får skryt for både å ha fagkunnskap som designer og å være kjendis.

Foto: NRK

Han mener også kjendiskolleksjoner er villedende markedsføring.

– Kundene vet ikke hva man kjøper, de tror de kjøper et design fra en kjendis, men det er egentlig noen andre som står bak. Vær litt mer stolte av egne designere, er mitt budskap til firmaene.

– Ikke feil å bygge merkevarer

Bror Stende, direktør i Virke for Mote og fritid, er kjedenes fagforening. Han mener det er ikke er noe problem å bruke kjendiser så lenge de holder seg innenfor regelverket.

– Så lenge aktørene i bransjen forholder seg til markedsføringsloven, er det bare kreativiteten som begrenser. Så lenge de forholder seg til god forretningsskikk, blander ikke vi oss i dette.

Stende sier han har sett at det har vært kritikk av kjendiskolleksjoner, men mener det ikke er feil å selge klær ved hjelp av kjendiser.

– Vi ser ikke noe feil i det, og jeg synes heller ikke det er villedende markedsføring. For hva har det for betydning hvis forbrukeren liker plagget? spør han.

Han forteller at de ofte har dialogmøter og holder tett kontakt med forbrukerombudet om slike temaer, men det er ikke feil å bygge merkevarer så lenge det foregår på riktig måte.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober