Den første norske tv-kanalen retta mot menn starter sendingene i dag. TVNorge står bak kanalen MAX, som skal sende underholdning spesielt tilpassa menn mellom 15 og 49 år.
Kanalen skal ifølge reklamen gi menn «litt tøffere tv». Dette vekker reaksjoner hos kjønnsforskere.
– Jeg ble oppgitt
– Jeg ble oppgitt da jeg hørte om kanalen MAX. Dette er nok et forsøk på å trekke opp gamle grenser mellom menn og kvinner. Det er ikke nok at vi ser dette i leketøy og klær, nå skal også tv-kanalene definere kjønnsforskjeller. Dette lukker for kjønnsforståelse istedet for å åpne, sier Anne Lorentzen, kjønnsforsker ved Universitetet i Oslo.
Kulturviter og kjønnsforsker ved Universitetet i Stavanger, Fredrik Langeland, mener kanalen MAX er et tegn på at det tradisjonelle kjønnsmønsteret er på vei tilbake.
– Man er i dag usikker på hva mannsrollen er, og mange vil tilbake til slik det var før. Denne kanalen spiller på at menn skal være menn igjen, og at menn skal få lov til å like damer, fotball og krig, sier han.
Enda en nisjekanal
Nisjekanaler der publikum defineres utfra kjønn er på frammarsj. I 2007 lanserte TVNorge kvinnekanalen FEM, og i fjor kom Disney med egen tv-kanal for gutter. I tillegg lanserte TV 2 nylig sin kvinnekanal TV2 Bliss.
– Faren med slike kanaler er at man lager stereotype bilder av hva kjønn er. Det hindrer både menn og kvinner å utfolde seg, mener Langeland.
MAX skal utelukkende vise innkjøpte programmer. Sendeskjemaet består primært av action- og dramaserier, samt talkshowkongen Conan O'Brien, og flere bilprogrammer.
Anne Lorentzen mener MAX kan gjøre seg en bjørnetjeneste ved å rendyrke kanalen til et mannlig publikum.
– Hvis MAX skal vise kvalitetsserier som både kan ha mannlig og kvinnelig publikum, kan det virke mot sin hensikt å markedsføre kanalen eksklusivt mot menn, sier hun.
– Spiller på kjønnsnostalgi
Den prisbelønte dramaserien «Mad Men» er MAX' fremste trekkplaster. Serien finner sted i New Yorks reklamemiljø på femti- og sekstitallet, og skildrer et samfunn der tradisjonelle kjønnsrollemønstre rår.
Kjønnsforsker Langeland mener «Mad Men» i så måte passer bra i den nye kanalen.
– «Mad Men» er en trygg vei å gå for MAX. Den har både den kjønnsrollenostalgien som kanalen spiller på, samtidig som serien kritiserer bildet den selv tegner av forholdene, sier han.
– Menn er underprioritert
Kommunikasjonssjef i TVNorge, Svein Tore Bergestuen, er ikke bekymra. Han mener menn har vært underprioritert i det norske tv-markedet.
– Det er lett å kalle det bakstreversk og gammeldags å være tydelig på hva både menn og kvinner vil ha, men det er ikke mer hokus-pokus enn at menn foretrekker andre programmer enn kvinner. Da gjelder det for oss å legge til rette for det, sier Bergestuen.