Hopp til innhold

– Den eigentlege krigen er utanfor Syria

Francesca Borri var i fleire månader den einaste vestlege journalisten i den krigsherja storbyen Aleppo i Syria. I løpet av denne tida var det kollegaer som følgde straumen og trendane i krigsjournalistikken som skuffa henne mest.

Krigskorrespondent Francesca Borri fortel programleiar Hans Olav Brenner om kor skuffa ho blei over mediebransjen etter månader som einaste vestlege journalist i den syriske byen Aleppo.

– Aleppo har vore den mest rolege staden eg kunne vere dei siste to åra. For meg står den eigentlege krigen utanfor Syria, fortel den 34 år gamle frilansjournalisten.

Ho bestemte seg for sjølv å oppleve eit av verdas mest ustabile konfliktområde etter å ha sett bilde derifrå i det amerikanske vekemagasinet Time. Og ho miste alle illusjonar ho hadde om det ho ser på som ein kynisk mediebransje.

– Det eg verkeleg ikkje kan akseptere er er det som skjer der ute, og då meiner eg hos redaktørane og avisene, seier Borri, som meiner måten medieindustrien dekkjer krig på er beint fram skammeleg.

Sjå Francesca Borri i samtale med Hans Olav Brenner i «Brenner og bøkene» i videoen over. Heile programmet kan du sjå kl. 20.55 på NRK2 i kveld.

Skammar seg over å hoppe i flokk

Problemet er flokkmentaliteten som rår blant journalistane, meiner krigskorrespondenten, som har blitt forfattar med boka I krigen – et vitnesbyrd fra Syria.

– Me hoppar éin stad den eine veka, berre for å hoppe inn på ein ny stad den neste. Eg kom nettopp frå Vestbreidda i det palestinske sjølvstyreområdet, og kven hugsar krigen der for berre éin månad sidan? Ingen veit kva som skjer i Gaza no, trur Borri.

Ho skammar seg over å vere del av ei medieverd som konsentrerer seg om dei harde frontane og ikkje evnar å formidle nyansane i det som skjer. Sjølv prøver ho å vise kva som hender utanfor frontlinjene og korleis krigen grip inn i kvardagen til syrarar som for ein stor del er fordrivne frå sitt eige land, på grunn av konflikt mellom grupper som representerer marginale delar av folket. Håpet er at dei som les rapportane hennar kan sjå seg sjølv i dei andres situasjon, og slik forstå at ei historie om syrarar like gjerne kan vere ei historie om italienarar eller nordmenn.

– Me var i Ukraina for kvinner og alkohol

Francesca Borri

Francesca Borri var i månadsvis den einaste vestlege journalisten på jobb i Aleppo.

Foto: Stanley Greene

Dekkinga av situasjonen i Ukraina er eit anna døme på kva som er gale med dei journalistiske prioriteringane i den vestlege mediebransjen, meiner italienaren.

– Kven hugsar Ukraina? På eitt tidspunkt var me alle der. Og Ukraina er billeg, du treng ikkje visum for å reise dit, der er vakre kvinner og mengder av alkohol. Det var dei eigentlege grunnane til at me var der. Det var ikkje krig, men me var alle der, seier Borri.

– Og så, då krigen braut ut, dukka den såkalla islamske staten opp. Desse skjeggete fyrane er jo perfekte for media. Og dermed, i løpet av nokre timar, hadde me alle gløymt Ukraina, seier den desillusjonerte journalisten.

– Medieverda såg ikkje IS før dei blei farlege

Borri seier ho er takksam for tida i Aleppo, som fekk henne til å gjennomskode kva som styrer krigsjournalistikken. At ho var aleine som vestleg journalist i byen mens kamphandlingane stod på som verst, handla slik ho oppfattar det om manglande interesse frå dei store avisene og tv-kanalane. Dermed fekk heller ikkje verda høyre om IS, den såkalla islamske staten, før fleire månader etter at dei hadde begynt å skape frykt i Midtausten.

– Trur du verkeleg at ein ung, italiensk frilansar er den einaste som kan greie å få tilgang til det opprørsstyrte Syria? Trur du verkeleg at CNN, BBC, Le Monde, The Guardian og alle saman, ikkje kunne gjere det eg gjorde? Lat oss seie sanninga, at i månadsvis, mens den islamske staten vaks, var ingen interesserte i Syria, seier Borri.

Kulturstrøm

  • Nynorsk litteraturpris til Edvard Hoem

    Edvard Hoem er tildelt Nynorsk litteraturpris 2023 for boka Husjomfru.

    Prisen er på 50 000 kroner og blir tildelt på landsmøtet til Noregs Mållag i helga.

    Litteraturprisen er blitt delt ut sidan 1982, og saman med mållaget er det Det Norske Samlaget og Det Norske Teatret som står bak prisen.

    Husjomfru av Edvard Hoem
  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh