Nylig gikk regissør, skuespiller og forfatter Anders T. Andersen ut i Aftenposten og spurte: «Hvorfor har bokhandlerkjedene forvandlet seg til et kjendisforum?»
I en kronikk fortalte han om hvordan debutromaner plasseres lengst inne i lokalet i en hylle «hvor støvet ligger tykt og astmaen truer», godt skjult bak de massive stablene av bøkene til Karl Ove Knausgård, Jo Nesbø og Roy Jacobsen.
Les:
Lyd:
Ble «bokhandlerens stebarn»
Andersen debuterte selv i januar med romanen «Thomas Olsens første verdenskrig», og opplevde at boken ble det han kaller for «bokhandlerens stebarn».
Les:
Tirsdag var han gjest i Bok i P2 sammen med Randi S. Øgrey, direktør i Bokhandlerforeningen. Og Bok i P2s programleder, Lisbeth David-Andersen stilte Anders T. Andersen spørsmålet: «Hvordan behandles et nyfødt litterært stebarn?»
– Det er ikke mye å rope hurra over. Man puttes lengst bak i lokalet, langt oppe i en hylle hvor ingen ser deg, med ryggen ut, svarte Andersen.
Gjemmes bort
Han pekte på avtalen mellom forlagene og bokhandlerbransjen, hvor 400 butikker tar inn ett eksemplar av hver debutant. Men at det hjelper lite når de gjemmes bort.
– Det blir litt som å selge pornoblader under disken. Så lenge ingen ser debutantene må man være spesielt interessert, spesielt pirret, for å finne frem i dette mylderet av andre kjente bøker, sa Andersen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Programleder David-Andersen henvendte seg deretter til Randi S. Øgrey, direktør i Bokhandlerforeningen, og spurte: «Hva skal til for at Anders T. Andersen skal synes i bokhandleren?»
– Det spørsmålet er opp til hver enkelt av våre medlemmer å ta stilling til, mente Øgrey.
Les:
– Forsøk å tenke litt nytt
Andersen har selv opplevd å ikke finne debutromanen sin i en bokhandel og hvor de ansatte ikke visste noe om boken.
– Litt av utfordringen er at de siste fem-seks årene har antall utgivelser økt fra cirka 2500 til cirka 4500. Og jeg har lyst til å fortelle litt om bokhandelen. Vi er 630 bokhandlere. Til sammen sysselsettere vi 3000-4000 ansatte, og de mener nok at det finnes en bok til enhver leser. Og deres fremste oppgave er å være en god formidler av den boka, fortalte Øgrey.
– Unnskyld meg, jeg må bare si noe her, avbrøt Andersen. – Jeg vet at det er mye prat dere kan gjemme dere bak. Hvorfor kan ikke bokhandlerbransjen forsøke å tenke litt nytt?
Andersen viste til en artikkel i Dagsavisen hvor det stod at nordmenn leser mer bøker. Han mente at det er til alles fordel om bokhandlerne hadde plassert noen andre titler innimellom alle de kjente bøkene.
Les:
Arbeider med et formidlingsutvalg
– Jeg har fått masse respons etter kronikken jeg skrev i Aftenposten, om folk som er så enige og som er så lei av å se de samme bøkene og faktisk ikke finne andre bøker enn av Knausgård og Jo Nesbø. Det er ikke bare jeg som er frustrert. Prøv å få opp noen nye tanker. Ikke bare legg dere flate for markedskreftene, for det er det dere har gjort, sa Andersen til Øgrey.
– Sammen med Forfatterforeningen og Forleggerforeningen har vi satt ned et formidlingsutvalg, som nettopp skal se på hvordan vi kan tenke nytt i forhold til formidling av bøker. Det er slik at noen bøker er veldig salgbare, de går av seg selv. Så har vi et mellomsjikt, de som selger mellom 1000 og 3000. Det vi ser på våre tall for 2009, ser vi for første gang en økning i salget av disse bøkene. Og så har vi de bøkene som ikke er så lette å selge. Nå ser vi på en formidlingspakke for lyrikk, svarte Øgrey.
Lyd:
Lyd: