NRK Meny
Normal

Kritikerprisen til Vigdis Hjorth for «Arv og miljø»

«Arv og miljø» av Vigdis Hjorth er 2016s beste roman, ifølge norske kritikere

.– Dette er en veldig gjev pris. Det betyr veldig mye for meg, sier Vigdis Hjorth til NRK

Forfatter Vigdis Hjort får Kritikerprisen i 2017

KRITIKERFAVORITT: Forfatter Vigdis Hjorth får kritikerprisen for «Arv og Miljø». I 2016 fikk hun bokhandlerprisen for samme bok.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Det er ingen overraskelse, sier NRKs litteraturkritiker Anne Cathrine Straume om at «Arv og miljø» av Vigdis Hjorth ble kåret til årets beste roman.

Straume mener det var gode nominerte i kategorien for beste voksenbok, og at Hjorth har skrevet en av sine aller beste bøker.

«Arv og Miljø» fikk stor oppmerksomhet i fjor høst, og sparket i gang debatten om virkelighetslitteraturen.

Anne Cathrine Straume

FORVENTET: Litteraturkritiker Anne Cathrine Straume i NRK er ikke overrasket over at Vigdis Hjorth får pris.

Foto: Thomas Espevik / NRK

– Virkelig eller ikke, boken har veldig høy kvalitet. Den har fått gjennomgående gode kritikker og har truffet leserne, sier Straume.

– Du har skrevet om meg

Boken handler om hvordan det innenfor en familie kan eksistere flere sannheter om hvordan oppveksten i denne familien egentlig var. Vigdis Hjorth forteller til NRK at hun har fått masse respons fra lesere som blant annet skriver «Du har skrevet om meg».

I hvor stor grad handler boken om ditt liv?

– Dette er blitt en trend etter bøkene til Knausgård. Selvfølgelig bruker en forfatter også seg selv, sier Hjorth og vil ikke gå nærmere inn på hva som eventuelt er hentet fra eget liv.

Hva er det som gjør at boken får så høye skussmål?

– Det er dette blikket som ser, der folk får gehør for sin versjon av sannheten. Boken har også mange gjenkjennelige trekk. Hjorth skriver både analyserende og reflekterende, samtidig som det også er rasende og brutalt, sier Straume.

I takketalen torsdag sa Hjorth at hun anser kritikerne som en uvurderlig del av det litterære kretsløp.

– Kritikken bidrar til en samtale om litteratur, som egentlig er en samtale om samfunnet og vår felles eksistens, sa Hjorth,

Under utdelingen fikk Straume også prisen for beste kritiker.

Beste sakprosa

Marit Paasche fikk årets kritikerpris i kategorien sakprosa

VANT: Forfatter Marit Paasche fikk årets kritikerpris i kategorien sakprosa.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Kritikerne mener også at det er Marit Paasche som har skrevet fjorårets beste sakprosa.

«Hannah Ryggen. En fri» er en biografi om vevkunstneren Hannah Ryggen. Juryen skriver at Paasche forteller noe nytt om Ryggen, selv om hennes radikale politiske kunst i senere år har vært gjenstand for betydelig oppmerksomhet.

– Hun skriver konkret om Ryggens arbeid, og lykkes med å gjøre samvirket mellom kunstinstitusjonen og den enkelte kunstner til noe håndfast og samtidig et speil for sin tid, skriver juryen om hvorfor de nominerte Paasche.

Beste oversettelse

Forfatter og oversetter Kristin Sørsdal

VANT: Kristin Sørsdal gjorde den beste oversettelsen i 2016, mener norske kritikere.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Prisen for beste oversettelse gikk til Kristin Sørsdal, som har oversatt italienske Elena Ferrantes bok «Historia om det tapte barnet».

Forfatteren som skriver under pseudonymet Elena Ferrante har tatt verden med storm med Napoli-kvartetten, der «Historien om det tapte barnet» tilhører.

Juryen skriver blant annet i sin begrunnelse at verket er en kraftprestasjon som den norske oversettelsen tar energisk vare på.

– Sørsdal har transportert både napolitansk gatespråk og norditaliensk akademikertonefall over til et moderne og friskt nynorsk, skriver juryen.

Beste barne- og ungdomsbokbok

Tyra Teodora Tronstad

VANT: Forfatter Tyra Teodora Tronstad fikk årets kritikerpris i kategorien beste barne- og ungdomsbok.

Foto: Aschehoug forlag

Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok gikk til Tyra Teodora Tronstads for ungdomsromanen «Mørket kommer innenfra».

Straume anmeldte boken i fjor sommer, og skreiv at den er en skremmende realistisk ungdomsroman.

Også juryen gir lovord til boken, som tar for seg krigens gru. Ifølge juryen er ikke boken et heltedrama, men en overlevelsesfortelling om erkjennelser, nederlag, unnvikelsesstrategier og sårbare allianser.

– Dystopier har blitt ubehagelig aktuelt de siste ukene. Tronstads saklige, engasjerte skrivestil utspiller seg i et sosialt og politisk univers, hvor vekten ligger på hovedpersonenes kamp for egen overlevelse, skriver juryen i sin begrunnelse.