Kunstnerisk leder Harald Herresthal
Sløgedal
De Internasjonale Kirkefestspill har hatt noen tydelige perioder i sin over tretti årige historie. Det begynte i 1971 da domorganist Bjarne Sløgedal startet festivalen og ledet den med en enorm arbeidsinnsats i tjuefem år frem til 1996.
Hans etterfølgere som kirkemusikere i Domkirken, Andrew Wilder og Martein Pearson, var ikke så lystne på å fortsette i samme spor. Så derfor ble festivalen mer selvstendig i forhold til musikken i domkirken og man ansatte dirigenten Rolf Gupta og kirkemusikkprofessor Harald Herresthal som kunstneriske ledere. Dette er deres tredje festival sammen med administrativ leder Frøydis Lind.
Daglig leder Frøydis Emilie Lund
Oslo
Regnskapet for 2003 viser en omsetning på halvannen million kroner og ca. 4 000 solgte billetter. Det kan være naturlig å sammenlikne med den nye kirkemusikkfestivalen i Oslo. Den har et budsjett som ikke er så veldig mye større, to millioner kroner.
Men i Oslo klarer de å få solgt tre ganger så mange billetter som Kristiansand, kanskje ikke så rart i landets mest befolkete område.
Idol-Kurt
Mens Oslofestivalen i mars satset på større engelske gjestespill har Kristiansand en tydeligere satsing på nyere norsk musikk.
Ved landets største festival med kirkemusikalsk orientering, Olavsfestdagene i Trondheim, er det Idol-Kurt og store utendørskonserter, som pumper opp publikumsstatistikken til tretti tusen solgte billetter.
Lasse Thoresen på Bahaisentret, Karmel i Israel
Frisk
I årets festival er det som tidligere ikke bare kirkemusikk, men også ren orkester- og kammermusikk. Det er en frisk satsing på nye og ukjente toner, med BIT 20-ensemblet fra Bergen, orgelmusikk av Messiaen og verker Lasse Thoresen.
På åpningskonserten framføres det Bahai-inspirerte "Rettferdighetens sol". Og Egil Hovlands 80-årsdag til høsten blir markert med operamusikk av Hovland, fra ”Fange og fri”.
Profil
Programansvarlig Harald Herresthal bruker ganske store ord og sier at de vil ” presentere topp-kvalitet, nyskaping og intensitet. Programmet for 2004 er kvalitets- og sjangermessig det dristigste festivalen til nå har våget å satse på.”
Det er ut til at de har rett i at dette er en tydeligere og dristigere profil enn før omkring samtid og omkring religiøse og kulturelle temaer. Og kvaliteten ser ut til å være høy.
Kristiansand domkirke
Utfordringer
I årsrapporten for 2003 er utfordringene tydelige: ”Ambisjoner for 2004 og årene fremover gir nye utfordringer, og vi er fullt ut klar over hvor forbedringspotensialet ligger. Bl.a vil vi i 2004 nedsette en styringsgruppe som skal vurdere / planlegge samarbeid med andre lokale festspill/kunstneriske miljøer med målsetting: Hvordan skape synergier som gir større kommersiell verdiskapning og kunstnerisk opplevelse.”
”Gruppen skal også vurdere hvordan vi kan tiltrekke det internasjonale publikum og hvordan vi kan øke besøket av norsk publikum utenfor vårt lokale nedslagsfelt."