Frøken Detektiv. (Ill. Kristian Viken.)
"Den syngende Frøken Detektiv - en kriminalmusikal"
Sted: Centralteatret i Oslo
Regi: Bjarte Hjelmeland
Medvirkende: Jannike Kruse, Anders Hatlo, Siw Anita Andersen, Øyunn Bjørge, Morten Røhrt, Eli Anne Linnestad og Geir Kvarme.
Torsdag var det premiere på musikalen Den syngende Frøken Detektiv - en kriminalmusikal. Nitimens premiereløver, Andreas Diesen og Rune Alstedt, var tilstede.
- Jeg har jo alltid ment at noe av det som gjør et godt musikkspill er en fin intrige, god musikk og en god dose humor. Boblende og sprudlende humør er det masse av og duoen Benedicte Adrian og Ingrid Bjørnov har virkelig lekt seg med musikken, sier Andreas Diesen.
Den lysende fingeren viser vei...
- I det ene øyeblikket er det umiskjennelige Cole Porter som inspirerer, like etter Kurt Weill for så å hoppe over i Sondheim eller Lloyd Webber, mener Rune Alstedt.
Herlig spill
Frøken Detektiv starter med en herlig blanding av alle James Bond-låtene. Her presenteres publikum for hovedpersonen, Frøken Detektiv. Hun spilles av Jannike Kruse.
Skarpsindig
- Klaus Hagerup og Nils Nordberg har klart å få til en god miks av alle våre barndomshelter. Her presenteres vi for en blanding av Sherlock Holmes, Hardy guttene og Frøken Detektiv, forteller Disen og Alstedt legger til:
-Det som er moro er at Nils Nordberg, Radioteaterets krim-mester, har klart å holde handlingen i det mest klassiske av alle plot, det lukkede rom. Han klarer også det kunstgrep å gi oss en troverdig løsning like før slutten, for så å presentere en ny overraskende vri som et morsomt punktum for handlingen.
Vulgært bra
(Ill. Kristian Viken)
- Sjelden har jeg sett et så sprudlende ensemble i vulgærelegant overspill, mener Andreas Diesen. Alstedt framhever Geir Kvarmes tolking av karakteren Joachim.
- Den energi han viser på scenen får oss til å tenke tilbake på Per Aabel i Den Stundesløse, sier han og legger til at Morten Røhrt gjør en glimrende framtreden som Preben.
Små skjønnhetsfeil
Nitimens premiereløver. Andreas Diesen (t.v.) og Rune Alsted.
Forestillingen har imidlertid noen skjønnhetsfeil mener våre premiereløver.
- Det blir for mye med et par solosanger. De stanser handlingen litt, og det må aldri skje i et musikkspill, konkluderer Rune Alstedt og Andreas Diesen.