Før helgen ble det klart at direktøren ved Nasjonalmuseet, Allis Helleland, gikk mot sine egne fagfolk da hun kjøpte en hel samling pop-art-bilder til 600.000 kroner.
Kjøpet har skapt storm i kunstkretser, og NRKs kunstkritiker, universitetslektor Jon Ove Steihaug, kalte kjøpet en kunstfaglig skandale.
- Dette er å bade i klisjeer. Det har null kunstnerisk innhold, sa han til NRK Kulturnytt før helgen, og fikk støtte fra blant annet professor i Kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, Øivind Storm Bjerke.
Nå krever Kunstnerforbundet at Najonalmuseet må gi en faglig begrunnelse for hvorfor de gikk til storinnkjøp av Unni Askelands bilder.
- Det bør foreligge en faglig begrunnelse fordi det er så mye oppstuss og stor uenighet rundt dette kjøpet. Det er helt uvanlig at et kjøp skaper så sterke reaksjoner, sier lederen av Kunsterforbundet, Hilde Marie Rognerud.
Eksisterer ikke
Men en slik faglig begrunnelse kan lederen av Kunstnerforbundet se langt etter. Den eksisterer nemlig ikke. Ifølge Nasjonalmuseet er årsaken at det var en hastekomité som behandlet kjøpet av Unni Askelands bilder. Og skulle det komme en begrunnelse i ettertid, så er ikke det noe offentligheten får innsyn i, ifølge presseavdelingen ved museet.
- Hører med til jobben å begrunne kjøp
Gunnar Bodahl Johannesen jobber med offentlighetsspørsmål ved Institutt for journalistikk, og mener Nasjonalmuseets håndtering av saken er under en hver kritikk.
- Nasjonalmuseet en offentlig institusjon som forvalter offentlige penger. Da hører det med til jobben å gå ut og begrunne offentlige innkjøp, sier han.
- Uakseptabel arroganse
Verken museumsdirektør Allis Helleland eller styreleder Christian Bjelland ønsker å kommentere situasjonen. Uakseptabelt, mener Bodahl Johannesen.
- Dette er en arroganse vi ikke kan akseptere. Det er jo ikke sånn at man forlanger at de skal levere en begrunnelse som alle er enige i. Men man skal gi en faglig begrunnelse, som er mer enn ren synsing. Dette må man kunne forvente at Nasjonalmuseets direktør er i stand til å gi, når man først har gått til innkjøp av disse bildene, sier han.
Han får støtte av lederen av Kunstnerforbundet, Hilde Marie Rognerud.
- Det har vært så mye støy rundt Nasjonalmuseet de siste årene. Kanskje ville det være på sin plass med litt åpenhet, sier hun.
- Strategisk bommert
Kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringedal mener Allis Helleland taper på to områder.
- Det ene er det kunstfaglige og det andre er det kommunikasjonsstrategiske. Nå er det fare for at hun detter i begge grøfter, og drukner begge steder.
Ringedal mener Helleland ikke klarer å argumentere for hvorfor dette kjøpet er fornuftig.
- Hun var i gang med det da hun sa ”jeg er også ekspert”, men så trakk hun seg på det, i tillegg gjør hun denne strategiske bommerten hvor hun nekter å si noe som helst, sier han.