NRK Meny
Normal

Krass kritikk mot Festspillene i Bergen

Ti tungvektere i Bergens kultur- og næringsliv mener Festspillene i byen er på avveie og kritiserer programprofilen til festspilldirektør Anders Beyer.

Anders Beyer

FÅR KRITIKK: Festspilldirektør, Anders Beyer, blir kritisert av tungvektere fra Bergens kulturliv.

Foto: Hommedal, Marit / Scanpix

I leserinnlegget «Festspill på avveier» som står på trykk i Bergens Tidende onsdag hamrer ti tungvektere i Bergens kultur- og næringsliv løs mot festspilldirektør Anders Beyer og hans debattinnlegg «Kunsten alltid å være på vei et annet sted».

Ifølge Bergens Tidende kan leserinnlegget «Festspill på avveier» leses som «en renspikket bekymringsmelding».

– Kvaliteten er skadelidende

I onsdagens leserinnlegg blir Festspillene kritisert for å ha et dårlig program, for å prioritere populærsjangre og for lite oppmerksomhet rundt klassisk- og kunstmusikkfeltet.

Leserinnlegget er signert av de tre tidligere festspilldirektørene Per Boye Hansen, Lorentz Reitan og Erling Dahl, i tillegg til Trond Mohn, næringslivsleder og hovedsponsor, Bernt Bauge, direktør for Bergen Filharmoniske Orkester, Egil H. Sjursen, styreleder for Bergen Filharmoniske Orkester, Mary Miller, operasjef for Bergen Nasjonale Opera, Morten Walderhaug, tidligere leder for Kulturbyen Bergen 2000, Audun Kayser, pianist og professor ved Griegakademiet og Pål W. Lorentzen, tidligere styreleder for Festspillene

– Vi opplever at Festspillene er i ferd med å gå ut i en programmessig spagat, der kvalitet blir skadelidende, samtidig som vi stiller spørsmål ved institusjonens vekststrategi. Vi savner konsentrasjon om det vesentlige, skriver de ti i innlegget.

Ifølge de ti har festspilldirektøren gjort flere feilsatsinger, og skriver at de ser en «utvikling der Festspillene risikerer å undergrave sin nasjonale posisjon som Norges viktigste festspill og felles fyrtårn for norsk musikkliv. Å la det skje uten å melde fra ville være som strutsen: Å stikke hodet i sanden».

Festspilldirektøren uenig i kritikken

Beyer er uenig i kritikken, og sier han står inne for utviklingen.

– Jeg tror det er aktørene som skaper nye muligheter og utvikling, og ikke de som verner om sine territorier, som vil stå stødigst. Festspillene tilstreber fremragende kvalitet, men med kunstnerisk nyskaping kommer selvsagt også en viss risiko, sier Beyer.

Kulturstrøm

  • Musikal for Solveig Kringlebotn

    Solveig Kringlebotn gjør for første gang en musikalrolle når hun i høst spiller operadivaen Carlotta i Andrew Lloyd Webbers «The Phantom of the Opera» på Folketeatret i Oslo. – Jeg gleder meg, dette er fantastisk musikk, sier hun i dette intervjuet med NRKs Spillerom.

    Solveig Kringlebotn
    Foto: Sven Ole Engelsvold/NRK
  • På NRK i haust

    Norsk oljehistorie, tenåringsdrama frå Groruddalen, tysk dramaserie frå 1929 og realityserie om familien Ingebrigtsen er bland dei spanande tinga du kan sjå på NRK TV i haust.

    Collage med Stian "Staysman" Torbjørnsen, Le Bureau-logo og Vilde Bratland Erikstad
    Foto: Julia Naglestad, XLahache og Jonas Ruud / NRK/Canal plus
  • Rom for store forbedringer

    Actionkomedien «The Spy Who Dumped Me» handler om to venninner fra Los Angeles som kastes ut i agent-action i Europa når det viser seg at den enes ekskjæreste er spion. Likegyldig historie med skuffende svakt klimaks, mener Filmpolitiet.

    The Spy Who Dumped Me
    Foto: Nordisk Film Distribusjon