NRK Meny
Normal

Krass kritikk mot Festspillene i Bergen

Ti tungvektere i Bergens kultur- og næringsliv mener Festspillene i byen er på avveie og kritiserer programprofilen til festspilldirektør Anders Beyer.

Anders Beyer

FÅR KRITIKK: Festspilldirektør, Anders Beyer, blir kritisert av tungvektere fra Bergens kulturliv.

Foto: Hommedal, Marit / Scanpix

I leserinnlegget «Festspill på avveier» som står på trykk i Bergens Tidende onsdag hamrer ti tungvektere i Bergens kultur- og næringsliv løs mot festspilldirektør Anders Beyer og hans debattinnlegg «Kunsten alltid å være på vei et annet sted».

Ifølge Bergens Tidende kan leserinnlegget «Festspill på avveier» leses som «en renspikket bekymringsmelding».

– Kvaliteten er skadelidende

I onsdagens leserinnlegg blir Festspillene kritisert for å ha et dårlig program, for å prioritere populærsjangre og for lite oppmerksomhet rundt klassisk- og kunstmusikkfeltet.

Leserinnlegget er signert av de tre tidligere festspilldirektørene Per Boye Hansen, Lorentz Reitan og Erling Dahl, i tillegg til Trond Mohn, næringslivsleder og hovedsponsor, Bernt Bauge, direktør for Bergen Filharmoniske Orkester, Egil H. Sjursen, styreleder for Bergen Filharmoniske Orkester, Mary Miller, operasjef for Bergen Nasjonale Opera, Morten Walderhaug, tidligere leder for Kulturbyen Bergen 2000, Audun Kayser, pianist og professor ved Griegakademiet og Pål W. Lorentzen, tidligere styreleder for Festspillene

– Vi opplever at Festspillene er i ferd med å gå ut i en programmessig spagat, der kvalitet blir skadelidende, samtidig som vi stiller spørsmål ved institusjonens vekststrategi. Vi savner konsentrasjon om det vesentlige, skriver de ti i innlegget.

Ifølge de ti har festspilldirektøren gjort flere feilsatsinger, og skriver at de ser en «utvikling der Festspillene risikerer å undergrave sin nasjonale posisjon som Norges viktigste festspill og felles fyrtårn for norsk musikkliv. Å la det skje uten å melde fra ville være som strutsen: Å stikke hodet i sanden».

Festspilldirektøren uenig i kritikken

Beyer er uenig i kritikken, og sier han står inne for utviklingen.

– Jeg tror det er aktørene som skaper nye muligheter og utvikling, og ikke de som verner om sine territorier, som vil stå stødigst. Festspillene tilstreber fremragende kvalitet, men med kunstnerisk nyskaping kommer selvsagt også en viss risiko, sier Beyer.