Hopp til innhold

Kraftfulle abstrakte malerier

Alex Hubbards bilder favner historien, men forholder seg samtidig aktivt til vår egen tid.

Den Brooklyn-baserte 35-åringen Alex Hubbard er for øyeblikket en av de store stjernene i kunstverdenen, feiret av kritikere så vel som kuratorer og samlere.

De siste par årene har han vist sine arbeider i prestisjetunge museer som Whitney Museum og MoMA i New York City og Palais de Tokyo, Paris.

Frem til 19. mars viser Standard (Oslo) utstillingen «Just Like Pants», som er en liten gruppe arbeider av denne fremadstormende kunstneren.

Uproduktive prosesser

Alex Hubbard er kjent for sine i blant bisarre videoarbeider, der han ofte filmer seg selv mens han målrettet og saklig setter igang underlige prosjekter som ikke leder til noe. Han kan bygge ting som går i oppløsning, eller skape noe som munner ut ingenting.

Dette ser vi et eksempel på i utstillingen i en video fra 2010.

Filmen varer i 17 minutter og viser utsnittet av et kjøkken, der en annen film surrer og går i bakgrunnen. I forkant bygger kunstneren et skjørt tårn av ulike objekter som han forsøksvis holder sammen med klesklyper, før et til slutt likevel kollapser.

I mange av filmene hans er han nettopp opptatt av å utforske denne typen uproduktive produksjonsprosesser.

Fra Alex Hubbard: «Just like Pants»

Alex Hubbard: «Make Your Movie». 2010, DV Cam overført til DVD. Skjermloop.

Foto: Standard (Oslo)

Kraftfulle abstrakte malerier

Men utstillingen favner også en håndfull kraftfulle, fargesterke abstrakte malerier med åpenbare referanser til den abstrakte ekspresjonismen på 50-tallet.

Hubbard trekker veksler på ulike deler av denne tradisjonen.

Bildene hans har både noe voldsomt og aktivt som minner om Jackson Pollocks såkalte «action paintings» der skaperakten er en sentral del av kunstprosjektet, men uttrykket står også i gjeld til Mark Rothko i sin meditative fargebalanse.

Fargekontraster

Fra Alex Hubbard: «Just like Pants»

Alex Hubbard: «Untitled», 2011. Akryl, voks og glassfiberstri på lerret.

Foto: Standard (Oslo)
Fra Alex Hubbard: «Just like Pants»

Fra Alex Hubbards «Just like Pants».

Foto: Standard (Oslo)
Fra Alex Hubbard: «Just like Pants»

Alex Hubbard: «Untitled», 2011. Akryl, voks og glassfiberstri på lerret.

Foto: Standard (Oslo)

Bilene hans er bygget opp lagvis, med akrylmaling, voks, og også glassfiberstrie, og de bærer preg av kunstneren bevisste forhold til koloritt.

Ett maleri har for eksempel en nydelig blekgrønn bunn, som går over i en dypere grønnblå mot det turkise, der det hele er siden dekket av et tidvis gjennomskinnelig, og tidvis dekkende knallrødt malingslag.

Det fremstår som et forheng, som skjuler, og samtidig avdekker det bakenforliggende på en vakker og forførende måte.

Kontrasten mellom de ulike grønnsjatteringene og det røde, er virkningsfull. Men det er ikke bare internt innenfor det enkelte bilde han spiller på komplementære fargetoner.

Bildene er også åpenbart organisert i gallerirommet med fargesammensetningen for øyet. Vi ser for eksempel et guloransje maleri stilt i nærheten av et blåfiolett.

Referanser til vår virkelighet

Men selv om maleriene helt klart siterer og mimer den abstrakte ekspresjonismen, favner maleriene så mye mer.

De er blant annet preget av en type tv- eller videovisualitet.

Tidvis minner de om glødende skjermbilder, litt à la Marianne Heskes videomalerier.

Noen ganger ser de ut som grovpikslede fotografier, dette i fremkalt av glassfiberstrieteksturen som gir dem slags et rasterpreg, som effektivt kobler bildene til vår egen visuelle virkelighet.

Banal popkultur

I tillegg legger kunstneren inn subtile, ofte banale referanser til en popkulturell virkelighet.

I disse maleriene har Hubbard for eksempel basert sitt fargevalg på emballasjen til den beryktede rusbrusen og energidrikken «Four Loko», som visstnok førte til flere dødsfall blant ungdommer på grunn av den skadelige kombinasjonen av alkohol og koffein.

Med denne referansen bryter han med de storslagne, voldomme, nærmest metafysiske aspirasjonene som kjennetegner den modernistiske abstraksjonen.

To ulike billedverdener

Hubbards bilder er spennende fordi de fører to billedverdener sammen gjennom det ekspressivt maleriske og det videovisuelle.

Bildene favner historien, men er like fullt på talefot med vår egen visuelle virkelighet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Utstillingen «Alex Hubbard: Just like Pants» er å finne i Standard-galleriet i Oslo frem til 19. mars.

Fra Alex Hubbard: «Just like Pants»

Alex Hubbard: «Untitled», 2011. Akryl, voks og glassfiberstri på lerret.

Foto: Standard (Oslo)

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.