Nylig ble det kjent at den populære situasjonskomedien «Friends» var på vei ut fra Netflix-biblioteket, da strømmegiganten kun hadde rettigheter frem til 1. januar 2019.
Det førte til et skred av twittermeldinger og en underskriftskampanje som fikk over 80.000 underskrifter på kort tid.
Men nå blar Netflix opp 100 millioner dollar for å beholde rettighetene til «Friends» i ytterligere ett år, det skriver blant andre New York Times. Det tilsvarer rundt 850 millioner kroner etter dagens kurs.
Bekrefter Norge
NRK har vært i kontakt med Netflix' norske kommunikasjonsbyrå Släger. De sier gigantsummen Netflix har brukt på å sikre seg serien i USA, ikke gjør at serien får fortsette i alle land. Men norske fans har ingen grunn til uro.
– Norske Netflix-medlemmer vil abnsolutt å ha muligheten til å glede seg med alle sesonger av Friends i 2019, sier Sondre Ronander i Släger, som representerer Netflix i Norge til NRK.
- Les intervju med «Friends»-skaperen: – Aner ikke hvorfor serien fortsatt er populær
Mer enn tredobler prisen
Ifølge New York Times har «Friends»-rettighetene vært gjenstand for mange runder ved forhandlingsbordet.
Tidligere har Netflix «bare» betalt 30 millioner dollar i året, men nå krever altså Warner Media over tre ganger så mye for å la Netflix vise serien.
Rettighetene er heller ikke eksklusive, så andre kanaler eller strømmetjenester har fortsatt mulighet til å vise Friends. Hvis de har råd, da.
NRK Filmpolitiets Marte Hedenstad har ingen problemer med å forstå at Netflix blar opp for en komiserie fra 90-tallet.
– «Friends» er en av tidenes mest populære serier, som har preget språket og referansene til en hel generasjon TV-seere. Det er en serie som har gått i utallige repriser verden over etter seriens slutt i 2004, og som folk stadig vender tilbake til. Å ha denne i katalogen er som en slags publikumsservice fra Netflix, som de selvfølgelig får tilbake igjen for i form av abonnenter og seertall.
– Hvorfor er Friends så populær i 2018?
– Serien handler jo om den tiden da vennegjengen er familien din. Dette er noe mange av oss opplever, eller har opplevd på et tidspunkt i livet. I tillegg har serien klart å holde seg relativt tidløs fordi serieskaper Marta Kauffman bevisst unngikk referanser til 90-tallet i serien, dermed virker den heller ikke utdatert for den nye generasjonen med seere som har oppdaget den i Netflix de siste årene.
Hverken Netflix og Warner Media har kommentert storkjøpet.