Hopp til innhold

Kommunikasjonsekspert om Kony 2012: Veldig interessant kampanje

Internettfenomenet Kony 2012 har spredt seg i rekordfart til hele verden. – En ny og interessant måte å spre et klassisk budskap på, sier kommunikasjonsekspert.

Kjell Terje Ringdal

– Vår tid er preget av at det er mulig å nå ut til millioner av mennesker iløpet av sekunder, sier kommunikasjonsekspert, Kjell Terje Ringdal.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Denne uken har dokumentarfilmen om geriljalederen Joseph Kony spredt seg som et virus over hele verden.

– Det kan kanskje bli ensidig, men det virker, sier retorikk- og kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal.

– Fungerer veldig godt

Ringdal mener internettfenomenet Kony 2012 vitner om en ny måte å spre et klassisk budskap på.

– Fenomenet er interessant. Vi ser en organisasjon som tar opp en sak som ellers ville ha druknet i ytterkantene av debattene. Plutselig snur dette til å bli veldig effektivt og synlig og trafikken øker med 15 millioner som ser videoen bare på en dag. Når disse tingene først fungerer fungerer det veldig godt.

Kampanjepostere på Invisible Children Movements kontor

Kampanjepostere på Invisible Children Movements kontor

Foto: John Mone / Ap

Mange mennesker står bak

Nettsiden til organisasjonen Invisible Children viser at dette ikke bare er tre politisk engasjerte mennesker som har laget film fra kjøkkenbenken. Organisasjonen teller nesten 100 mennesker, med kontorer både i Uganda og i California. Det finnes hundrevis av frivillig arbeidende, og i tillegg regner de tusenvis av unge aktivister som hjelper dem i saken.

– Budskapet når ut på grunn av de tre P-er: Populærkulturens virkemidler, det er Propagandistisk og det er Person.

– Hvordan har de klart å spre budskapet sitt så fort?

– De har brukt alle kanaler som er til disposisjon, Twitter, FB, filmer og en vanvittig fabrikk der ute, som hver og en av oss kan bruke. I prinsippet er vår tid preget av at det er mulig å nå ut med et budskap til millioner av mennesker iløpet av sekunder, minutter og dager, men i likhet med andre saker er det ofte at det ikke fungerer.

Derfor funker den

Invisible Children er en non-profit organisasjon som samarbeider med nesten 50 veldedige organisasjoner og som sist regnskapsår brukte over 50 millioner kroner.

– Grunnen til at historien funker er at det er en sterk film, det er populærkultur som henvender seg til hjertet, og du har et formspråk som gjør at det virker - godt hjulpet av informasjonsteknologien.

– Skulle gjerne hatt oppmerksomhet før

Jan Egeland beskriver Joseph Kony som en mann som burde ha vært stilt for retten for veldig lenge siden.

– Det paradoksale er at vi i FN i sin tid klarte å få denne konflikten fra å være en helt glemt katastrofe til å bli tatt alvorlig av en del land og organisasjoner, men vi fikk jo aldri mobilisert ungdom og folk flest, sier han.

Den gangen var Lord's Resistance Army (LRA) mange ganger større og en mye verre terrorbevegelse enn den er i dag.

– Jeg skulle ønske vi hadde hatt denne oppmerksomheten for 10 år siden, sier Jan Egeland.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)