Hopp til innhold

Konservativ kamp mot kulturrådet

I sine sju nye punkter for en ny kulturpolitikk vier Høyres representant i Kultur- og familiekomiteen, Olemic Thommesen, hele tre punkter til Norsk kulturråd, og andre statlige oppnevnte råd og utvalg.

Olemic Thommessen
Foto: NRK

Hvis Høyre får styre Kulturdepartementet vil de tilbake til en ordning, der andre enn Kulturdepartementet er med på å oppnevne hvem som skal sitte i det pengesterke Kulturrådet.

Knut Hoem

Knut Hoem kommenterer

Foto: Ekroll, Anne Liv / Anne Liv Ekroll, NRK

Tidligere var Kulturrådets tretten medlemmer satt sammen av sju medlemmer oppnevnt av Kulturdepartementet, fire fra Stortinget og to fra Kommunenes sentralforbund. Dette førte blant annet til at Se og Hørs Knut Haavik kom inn i rådet på forslag fra Frp.

I kjølvannet av rapporten til det såkalte Løken-utvalget sørget Trond Giske for at samtlige medlemmer nå blir oppnevnt av Kulturdepartementet.

For Høyre ble denne endringe selve symbolet på at prinsippet om en armlengdes avstand mellom Kulturråd og staten var i full oppløsning. At forfatteren Erik Fosnes Hansen og lederen for Musikerenes fellesorganisasjon Arnfinn Bjerkestrand var blant de utvalgte ble av de borgerlige partiene sett på som et bevis på at Giske og departementet nå rekrutterte representanter fra sin nærmeste vennekrets. Kulturdepartementet hevndet på sin side at det ikke var partiboken, men den kunstfaglige bakgrunnen som var det viktige når staten satt sammen kulturrådet.

At forfatteren Erik Fosnes Hansen og lederen for Musikerenes fellesorganisasjon Arnfinn Bjerkestrand var blant de utvalgte ble av de borgerlige partiene sett på som et bevis på at Giske og departementet nå rekrutterte representanter fra sin nærmeste vennekrets.

Knut Hoem

Høyre har nå presentert en liste over de statlige institusjonene har fått for mye makt. For å sikre et større mangfold blant de bevilgende myndighetene ønsker Olemic Thommesen å etablere et kultur- og næringsfond etter britisk mønster, som er basert på private midler.

Tanken på at et slikt fond skal kunne trekke til seg et par hundre millioner fra det private næringslivet kan imidlertid virke vel optimistisk i et land som ikke har tradisjon for at private mesener bruker store penger på kultur.

I tidligere tider satt Kulturrådet med svært mye makt når det gjaldt å fordele penger til nye kulturprosjekter. På den andre siden av bordet satt profilerte kulturminstre som Åse Kleveland, Ellen Horn og Valgerd Svarstad Haugland og vred seg i håret over at så mye av midlene til staten gikk med til å putte inn et årlig beløp til driften av kunstinstitusjoner landet rundt.

Med sitt nye kulturråd ville Trond Giske skape seg et handlingsrom, der han hadde de nødvendige midlene og fullmaktene til å sette større kulturpolitiske handlingsplaner ut i livet. Denne handlingsfriheten vil Høyre forsøke å begrense gjennom å slippe flere grupper til i styre og stell.

Olemic Thommesen markerer seg også nå som motstander av det såkalte «nyskapingskravet», som kulturrådet har hatt som rettesnor for sine tildelinger av kunststøtte gjennom mange år. Det innebærer at et kunstverk ikke nødvendigvis må være nyskapende i betydningen av at søkeren har kommet opp med et prosjekt som ikke ligner på noe vi har sett tidligere.

En som slet med nyskapingskravet var danseren Jo Strømgren. I forestilling etter forestilling holdt Strømgren på å utvikle sitt kaudervelske og uforståelige språk. Disse forestillingene var både moderne og annerledes. Olemic Thommesen har kunngjort at han ikke ser mørkt på å sikre kulturens stilling i en ny, borgerlig regjering. Spørsmålet er bare hvilket handlingsrom han vil få i en regjering som vil være opptatt av å senke skattene til velgerne med alt det innebærer av tapte inntekter til staten som også kunne som også kunne kommet kulturinteresserte nordmenn til gode.

Les også: Vil la private sponse kulturen

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.