Hopp til innhold

Kondomeriet-reklame var ikke ulovlig

Kondomeriet fikk 300.000 kroner i bot for reklamekampanjen Skilldeg.no. Men reklamen var ikke ulovlig, har Markedsrådet nå slått fast.

skilldeg.no

Kondomeriets reklamekampanje skilldeg.no ble massivt markedsført i fjor sommer. Kampanjen ble stoppet av Forbrukerombudet, men nå er det slått fast at den var lovlig.

Foto: Magne Hansen

Kampanjen, som ble rullet ut bredt i fjor sommer, vakte stor oppsikt med at den argumenterte for hvorfor man bør skille seg fra partneren sin.

Forbrukerombudet reagerte på måten budskapet ble fremstilt på, og ba Kondomeriet fjerne kampanjen umiddelbart.

De mente at en rekke bestemmelser i markedsføringsloven var brutt, og varslet et gebyr på 300.000 kroner.

Slipper å betale

Men nå har Markedsrådet, som er et klageorgan i forbrukersaker, avgjort at kampanjen likevel er innenfor regelverket, melder Kampanje. Dermed slipper Kondomeriet å betale boten.

Se reklamefilmen her:

Markedsrådet mener at kampanjen ikke strider mot forbudet mot skjult reklame, og at den mer kan anses for å være en «teaser-kampanje», altså en interessevekker.

– Dette er en grei avklaring. Det er nå tydeligere hvilke former for skjult reklame vi kan gripe inn mot etter loven, sier forbrukerombud Gry Nergård på ombudets egne nettsider.

Fornøyd

Presseansvarlig Sofie Jonsson i Kondomeriet forteller at de er glade for å ha fått medhold.

– Vi er fornøyd med at Markedsrådet ser på saken på samme måte som oss, sier hun til Kampanje.

Kondomeriet måtte avbryte sin Kampanje selv om den var innenfor regelverket. Det lever Jonsson greit med.

– Det er selvfølgelig alltid synd å måtte endre en kampanje når endringen ikke var planlagt. Men det var og er fortsatt en selvfølge å lytte til Forbrukerombudet, sier hun.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober