Kampanjen, som ble rullet ut bredt i fjor sommer, vakte stor oppsikt med at den argumenterte for hvorfor man bør skille seg fra partneren sin.
Forbrukerombudet reagerte på måten budskapet ble fremstilt på,
De mente at en rekke bestemmelser i markedsføringsloven var brutt, og varslet et gebyr på 300.000 kroner.
Slipper å betale
Men nå har Markedsrådet, som er et klageorgan i forbrukersaker, avgjort at kampanjen likevel er innenfor regelverket, melder Kampanje. Dermed slipper Kondomeriet å betale boten.
Se reklamefilmen her:
Markedsrådet mener at kampanjen ikke strider mot forbudet mot skjult reklame, og at den mer kan anses for å være en «teaser-kampanje», altså en interessevekker.
– Dette er en grei avklaring. Det er nå tydeligere hvilke former for skjult reklame vi kan gripe inn mot etter loven, sier forbrukerombud Gry Nergård på ombudets egne nettsider.
Fornøyd
Presseansvarlig Sofie Jonsson i Kondomeriet forteller at de er glade for å ha fått medhold.
– Vi er fornøyd med at Markedsrådet ser på saken på samme måte som oss, sier hun til Kampanje.
Kondomeriet måtte avbryte sin Kampanje selv om den var innenfor regelverket. Det lever Jonsson greit med.
– Det er selvfølgelig alltid synd å måtte endre en kampanje når endringen ikke var planlagt. Men det var og er fortsatt en selvfølge å lytte til Forbrukerombudet, sier hun.