Hopp til innhold

Kondomeriet kan få 300.000 i bot

Forbrukerombudet varsler at Kondomeriet må fjerne omstridt kampanje umiddelbart. – Vi er fornøyde med all omtalen, sier Kondomeriet til NRK.no.

Reklame for Skilldeg.no

Denne reklameplakaten er en del av en kampanje for nettstedet skilldeg.no. Det som ikke framkommer er at det er Kondomeriet som står bak, noe Forbrukerombudet reagerer på.

Foto: Thomas Alvarstein Owe / NRK

NRK kunne tidligere i dag avsløre at det er Kondomeriet som står bak markedsføringskampanjen skilldeg.no.

Kampanjen har vakt oppsikt på nettet og i bybildet i Oslo for sine mange argumenter for hvorfor man bør skille seg fra partneren sin. Nå har Forbrukerombudet reagert på måten budskapet fremstilles på.

Vil gi bot på 300 000 kroner

Fungerende forbrukerombud Bente Øverli er ikke i tvil om at Kondomeriet har tråkket over en grense med skilldeg.no.

– Det burde være velkjent blant alle som driver med markedsføring at skjult reklame er forbudt. Jeg reagerer derfor sterkt på at Kondomeriet AS på en så omfattende måte har brutt denne regelen, sier Øverli.

Reklame for Skilldeg.no

Skilldeg.no er markedsført på boards, TV og på nett.

Foto: Magne Hansen / NRK

Forbrukerombudet presiserer at alle forbrukere har krav på å vite når de utsettes for markedsføring, og at det er et grunnleggende prinsipp at reklame ikke skal kamufleres som noe annet. I tillegg mener Forbrukerombudet at Kondomeriet har brutt en rekke bestemmelser i markedsføringsloven.

Øverli vil derfor gi Kondomeriet en bot på 300 000 kroner. I tillegg må kampanjen fjernes umiddelbart.

– På grunn av det store omfanget i denne saken, og for å hindre at Kondomeriet og andre bryter forbudet mot skjult reklamen i fremtiden, har vi varslet selskapet om at vi vil ilegge det et overtredelsesgebyr på 300 000 kroner, sier Øverli.

Har endret kampanjen

Kondomeriet har tidligere fortalt til NRK.no at de gikk ut fra at folk ville tolke dette som en kampanje med en tydelig ironisk undertone.

Presseansvarlig i Kondomeriet, Sofie Jonsson, sier de tar beskjeden fra Forbrukerrådet på alvor.

– Dette har vi tatt til etterretning og er nå i full gang med å endre kampanjen. Reklamen som har gått på tv stoppes i dag og erstattes av en annen der det kommer tydelig frem at Kondomeriet er avsender. Alle plakatene vil fjernes i løpet av helgen, og endringer er allerede utført på skilldeg.no.

– Vi har ikke vært i direkte kontakt med Forbrukerrombudet, men slik vi tolker brevet bør disse tiltakene holde.

– Fornøyde med omtalen

Til tross for kritikken, ser Kondomeriet på reklamekampanjen som vellykket.

– Vi har skapt debatt og det var det vi ville i utgangspunkt. Derfor synes vi at dette har vært en positivt erfaring og er fornøyde med all omtalen. Samtidig ser vi at vi kunne gjort ting annerledes. Vi mente aldri å lure noen.

På få dager har nærmere 50 000 mennesker besøkt nettstedet skilldeg.no – som fremsto som et opplysningskontor for folk som ønsker å skille seg. Kampanjen er også markedsført på TV, bannerannonser og boards.

Tidligere i år fikk Norsk Tipping en dom imot seg i Markedsrådet for en lignende reklamekampanje. Det ble fastslått at kampanjen var skjult reklame og Norsk Tipping måtte dermed betale en bot på 200.000 kroner.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)