Bransjebladet Variety skriver at det er selskapet The Weinstein Company som har kjøpt rettighetene til å vise Kon Tiki på kino, DVD og strømmingstjenester.
Og det er ikke hvem som helst som har sikret seg rettighetene. Harvey Weinstein, eieren av The Weinstein Company, blir beskrevet som «Hollywoods mektigste mann» av Time Magazine.
– Vi er utrolig stolte over å kunne presentere denne episke historien til publikum overalt, sier Weinstein ifølge en pressemelding.
Oscar-suksess
The Weinstein Company, som ble stiftet av brødrene Harvey og Bob Weinstein, har produsert og distribuert over 200 filmer, og står bak en rekke suksesser og Oscar-vinnere som «The Artist», «Kongens tale» og «The Iron Lady».
Nå skryter sjefen av filmen, som blir den norske Oscar-kandidaten på utdelingen i 2013.
– Regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg har fanget en helt spesiell historie til lerretet, og skuespillerprestasjonene er helt fabelaktige, sier Harvey Weinstein.
Filmen, som har gått sin seiersgang på norske kinoer, ble spilt inn i to versjoner. En på norsk, og en på engelsk. Det er den engelske versjonen som nå skal kapre det utenlandske publikummet.
The Weinstein Company er kjent for å bruke mye tid og krefter på å promotere filmene sine, noe de blant annet gjorde i fjor med «The Artist». Det endte med Oscar for beste film.
- Les også: Over 400.000 har sett Kon-Tiki
- Les også: Kon-Tiki-gutta fikk kunstnerpris
– Kunne knapt blitt bedre
Filmpolitiets Birger Vestmo sier til NRK.no at «det knapt kunne blitt bedre» for Kon-Tiki å få The Weinstein Company i ryggen,
– De har etter hvert opparbeidet seg et meget godt rykte for å distribuere utenlandsk film med stort hell, sier han.
Med den store erfaringen selskapet har, vil Kon-Tiki har gode sjanser til å nå ut til et større publikum. Det er også en mulighet for at Oscar-sjansene øker.
– Det er bedre å kjempe med The Weinstein Company i ryggen enn å ikke gjøre det, og Oscar-sjansene kan øke. Det er i hvert fall ingen ulempe, sier Vestmo.
Han sier at det er et kvalitetsstempel å bli tatt inn i varmen av selskapet, som tar inn filmer av kvalitet og som de har tro på.
– De må jo synes den er bra og tro at de kan tjene penger på den, sier Vestmo.
Fordel med engelsk
At det amerikanske publikummet foretrekker å se filmer på morsmålet og unngår teksting så godt det lar seg gjøre, er ingen hemmelighet. Det kan derfor være en fordel at Kon-Tiki er spilt inn på engelsk.
– The Weinstein Company har tidligere kjøpt inn utenlandsk film som de har bearbeidet og lagt engelsk lydspor på, med varierende suksess. Så det er ingen ulempe at Kon-Tiki er spilt inn på engelsk, sier Vestmo.
Man vet ikke hvilke ringvirkninger det vil ha for norsk film at det store selskaper får øynene opp, men Vestmo sier at det i hvert fall ikke er negativt.
– Jo flere norske filmer som når ut, jo mer vil bevisstheten på norsk film øke.
- Les også: Norsk filmeksport øker