Normal

Kommersielle aktører profiterer ulovlig på «Skam»

NRK opplever at «Skam»-innhold dukker opp i uønsket markedsføring av kommersielle tjenester og produkter.

Dramaserien «Skam»

SUKSESS: Dramaserien «Skam» har blitt en stor suksess for NRK. Nå misbrukes serien også ulovlig i ulike markedsføringskampanjer.

Foto: NRK

«Skam» er blant de mest populære TV-seriene NRK noen gang har vist, med flere hundretusener som følger serien gjennom nettsiden og nett-TV.

Denne suksessen har også gjort at kommersielle aktører urettmessig bruker «Skam»-innhold i sin egen markedsføring. Det ønsker NRK å stoppe.

– Nå har jeg nok et tosifret antall saker relatert til «Skam» hvor jeg har tatt kontakt med en eller annen part og bedt dem slutte med en aktivitet eller virksomhet. Som å slutte og bruke logoen eller å stoppe en planlagt tjeneste, sier Kari Anne Lang-Ree.

Lang-Ree er advokat i NRK og forteller om aktører som selger kommersielle produkter med «Skam»-logo og bedrifter som bruker serien i markedsføringen av sine egne tjenester.

Reisetips til Noora og William

– Et eksempel er Apollo som har laget en blogg med reisetips for «Skam»-karakterene, sier Lang-Ree.

Beatriz Rivera

– KORTTENKT: Beatriz Rivera i reiseselskapet Apollo bekrefter at de fjernet Skam-logoen på sin nettside.

Foto: Fotograf Johnny Syversen / Apollo

Reiseselskapet brukte nemlig logoen til serien i en artikkel på nettsiden deres der de gir reisetips til Noora og William, og resten av «Skam»-gjengen. Kommunikasjonsrådgiver i Apollo, Beatriz Rivera, sier de tok bort logoen da NRKs advokat ringte.

– Da jeg lagde bildet tenkte jeg faktisk ikke så langt. Jeg tok den første fonten som dukket opp og skrev skam med store gule bokstaver. I etterkant så jeg jo at den selvfølgelig lignet altfor mye. Det var bare korttenkt gjort av meg, sier hun.

NRK har nemlig registrert «Skam»-navnet som varemerke for å hindre urettmessig bruk av kommersielle aktører.

Lang-Ree forteller likevel at de ønsker velkommen all blesten rundt serien – og at produkter slik som gensere med «Noora + William» ikke går under varemerket og fint kan selges lovlig av andre aktører.

– Det er en grense til hva NRK skal gjøre. På den ene siden så er det «Skam»-navnet vi har registrert som varemerke og vi er opptatt av å verne våre bilder, vårt innhold og «Skam»-logoen, sier NRK-advokaten.

Problematisk

– Vi mener det er en utnyttelse av «Skam»-varemerket og det kan være problematisk for NRKs omdømme. Det er viktig for NRK og ikke bli knyttet til enkelte kommersielle aktører, da det kan skape usikkerhet blant våre brukere, sier Lang-Ree.

Andre eksempler på urettmessig bruk av «Skam» er ulovlig nedlastning av serien og nettbutikker som bruker serien til å selge kosmetikk.

– Det jeg liker minst er nettsider som bruker «Skam»-logoen i markedsføringen av sine egne produkter, som ikke har noe med NRK eller «Skam» å gjøre, som kosmetikkprodukter. Det er typisk litt useriøse nettbutikker hvor det er vanskelige å få tak i dem som står bak og det er en type utnyttelse vi ikke er tjent med, sier hun.

Kulturstrøm

  • Unike opptak av John Lennon

    Et videoopptak viser John Lennon og George Harrison spille «How Do You Sleep» i Lennons Ascot Sound Studios i 1971. Videoopptakene deles i forbindelse med nyutgivelsen av John Lennons ikoniske album «Imagine» fra samme år, skriver The Rolling Stone.

  • Storslått kostymedrama på NRK TV

    Den britiske dramaserien «Vanity Fair» er basert på 1800-tallsklassikeren av William Makepeace Thackeray om den unge, smarte og ambisiøse Becky Sharpe. Hun vokser opp i den fattige delen av London, men vil ut av et liv i fattigdom og begynner å klatre opp den sosiale stigen sammen med sin beste venn, Amelia.

    Becky Sharp vokser opp i den fattige delen av London. Hun vil ut av et liv i fattigdom og begynner å klatre opp den sosiale stigen sammen med sin beste venn, Amelia.
  • Comcast med høyest bud på Sky

    Den amerikanske TV-giganten Comcast har lagt inn det høyeste budet på den europeiske medievirksomheten Sky, opplyser britiske myndigheter. Budkrigen sto mellom Comcast og Rupert Murdochs 21st Century Fox.

    BRITAIN SKY
    Foto: Matt Rourke / AP