Hopp til innhold

På forlagets premisser

Cappelen Damm fikk akkurat den mediedekningen forlaget ønsket seg da de slapp Lars Saabye Christensens roman denne uka.

Lars Saabye Christensen

Lars Saabye Christensen.

Foto: Berit Roald / Scanpix

Knut Hoem

Knut Hoem.

Foto: Kaland, Ole / Ole Kaland, NRK

Med et forhåndsopplag på 30 000 bøker er det store penger i spill når Bisettelsen av Lars Saabye Christensen kom på markedet denne uken. Norske forlag har markedsundersøkelser som viser at anmeldelsene som sto på trykk faktisk kan være avgjørende for om vi kjøper boken eller ikke.

Dermed er markedsavdelingen i forkant av en lansering opptatt av å holde boken unna medier som vil bryte sperrefristene, og aller helst sørge for at anmeldere de oppfatter som negativ innstilt til forfatteren helst ikke anmelder boken i det hele tatt.

Vant på teknisk knockout

Med unntak av Aftenposten som hev ut anmeldelsen på nett kvelden før, så klarte forlaget å få alle de mest nyhetshungrige mediene til å komme med sin anmeldelse tirsdag, gjerne da i kompaniskap med et intervju med forfatteren selv. Hvis vi skal sammenligne lanseringen av Saabye Christensen med en boksekamp, så kan vi si at forlaget vant på teknisk knockout da forfatteren selv kom inn i ringen. De forbeholdene anmelderne måtte ha druknet i strømmen av sympatiske lanseringsintervjuer med forfatteren selv. For hvor mye gjennomreflekterte forbehold og innvendinger makter en bokanmelder å klemme inn i en anmeldelse som er skrevet i løpet av en dag?

Tro meg. En anmelder i tidsnød er ikke noe vakkert syn. Noen få takler dette ved å skrive riktig surmagete anmeldelser, men med de fleste av oss skjer det motsatte. Vi blir snillere, ja nærmest konfliktskye, vel vitende om at det kan ligge skjulte kvaliteter i verket som vi ikke har fått tak i.

Etter kruttrøyken har lagt seg

Nei dette var full seier til forfatter og forlag. Taperne ble i første rekke de bokanmelderne som ikke hadde klart å lure ut et manuskript fra forlaget i rimelig tid til å kunne gjøre en anstendig jobb. Tapere ble vel også alle oss som har fulgt de fire kameratene Kim, Ola, Seb og Gunnar først gjennom det optimistiske sekstitallet i Beatles, så det atskillig mørkere søttitallet i Bly, og som ønsker å delta i en intelligent samtale rundt hvor de fire kameratene endte opp hen i Bisettelsen.

De virkelig interessante tankene rundt Lars Saabye Christensens nye bok kommer trolig først når kruttrøyken har lagt seg og de virkelig dedikerte leserne hever stemmen på lesesirkler landet rundt.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.