Hopp til innhold

Svenske verstinger

Volvo og Saab er bra det, men ikke på langt nær det råeste du får fra svenskene. Koenigsegg har to nye leketøy til de steinrike.

Koenigsegg
Foto: Koenigsegg

Svenskene er litt bedre enn oss på en del områder, popmusikk er ett av dem og bilindustri er helt klart et annet. Det råeste du får av söta bror er Koenigsegg, og her er to nye verstingutgaver.

1018 hester

Koenigsegg
Foto: Koenigsegg

Prisen er dessverre ikke så veldig hyggelig. De 14 CCX Edition-utgavene som blir bygget kommer til å koste 10,5 millioner norske før staten har fått sitt, og de 6 CCXR Edition-bilene er enda dyrere, med en prislapp på 11,8 millioner før avgift.

En mager trøst er kanskje at det er femårs fabrikksgaranti med gratis service, men ytelsene er det iallfall ikke ingenting i veien med. CCX får 888 hester på bensin, mens CCXR får 1018 hestekrefter ut av en flexifuel-motor med E85 på tanken.

Begge bilene er mer bane- enn gatevennlig satt opp, og har en hel overflod av karbondetaljer. Da er det bare å sette av en tier om dagen, så har du råd til å kjøpe deg én om rundt 2877 år.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober