Hopp til innhold

Knalltall for NRKs nye storsatsing

I underkant av 900.000 seere fikk med seg premieren på NRKs nye realitysatsing «Anno».

Anno

SENDT TILBAKE I TID: De 14 deltagerne i NRKs nye realitysatsing «Anno». Serien hadde premiere i går og samlet nesten 900.000 seere.

Foto: Eivind Senneset / Eivind Senneset

I «Anno» skal 14 deltagere leve i Bergen på 1700-tallet, med mål om å vinne et Borgerbrev som var forbeholdt de mest vellykkede i samfunnet. Hver uke blir en deltager sendt hjem etter dueller og turneringer.

886.000 så premieren på NRK1 i går, noe som tilsvarte en markedsandel på 49 prosent.

– Jeg er selvfølgelig glad for at nesten 900.000 så premieren. Dette er et program mange mennesker har jobbet med lenge, så dette var en god nyhet, sier prosjektredaktør Unni Ødegård.

Unni Ødegård

FORNØYD: Prosjektredaktør for «Anno», Unni Ødegård, er fornøyd med seertallene.

Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

Hadde ingen forventninger

Programmet er NRKs største realitysatsing gjennom tidene, og har et budsjett på 33 millioner kroner. Ødegård hadde ingen forventninger om seertallene før premieren.

– Det var litt vanskelig å ha noe forventninger til hvor mange seere vi skulle få. Dette er et helt nytt prosjekt for NRK og for seerne våre. Nå håper vi at seerne blir med og følger programmet videre.

Anno ble også godt mottatt av VGs anmelder, som mente realityserien hadde et godt konsept og interessante deltagere.

De to neste episodene vises allerede i kveld og i på lørdag på NRK1.

Created by InfoDispatcher

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)