NRK Meny
Normal

Bruker «Skam»-sitater uten tillatelse

Kleskjeden Gina Tricot bruker sitater fra «Skam» på klærne de selger. – Dette kan være misbruk av NRK og «Skam», mener NRKs advokat.

Skjermdump fra Gina Tricot

MISBRUK: NRKs advokat mener at klær med sitater som «Livet er nå» kan være misbruk av NRK og «Skam».

Foto: Gina Tricot / Skjermdump

Kari Anne Lang–Ree

KRITISK: NRKs advokat Kari Anne Lang Ree mener det ikke er greit å bruke fritt av sitater fra «Skam».

Foto: Marit Holmquist Fenne/NRK

«Hooke», «Isak + Even», «Kosegruppa» og «Livet er nå», er blant sitatene som er trykket på plagg fra kolleksjonen til NRK-serien «Skam».

Tidligere i april begynte fjerde og siste sesong av serien, som har fått fans over hele verden. Ukentlig blir NRK kontaktet av firmaer fra inn- og utland som ønsker å bruke «Skam» i sine produkter.

– Så langt har NRK svart nei på samtlige forespørsler, sier Kari Anne Lang-Ree, NRKs advokat.

– Utnytter «Skam»-universet

Nå har kleskjeden Gina Tricot tatt snarveien, og lansert en rekke klær med sitater og uttrykk som kjent fra serien.

Sitater som «mennesker trenger mennesker», «hooke» og «Isak + Even» har de brukt uten å spørre NRK.

– Når de lager en «Skam»-kolleksjon kan det være en ulovlig utnyttelse av «Skam»-manuset, fortsetter Lang-Ree.

Hun sier NRK er opptatt av at ikke det skal lages produkter fra dette universet til kommersielle produkter uten at det er avklart med NRK.

Hvilke følger kan dette få for Gina Tricot?

– Bruk av et enkelt ord, som «Hooke», er ikke problematisk, men når det lages en større kolleksjon med sitater kan bruken innebære en ulovlig utnyttelse av «Skam». Det vil være en snylting på noe NRK har skapt og i strid med god forretningsskikk. Bruken er i så fall ulovlig og Gina Tricot blir erstatningsansvarlig overfor NRK, sier Lang-Ree.

Inspirert av «Skam»

– Vi har latt oss inspirere av «Skam», sier Gina Tricot-sjef, Per-Johan Swartling, til NRK.

Han mener at sitatene det siktes til er veldig generelle, ordspråk og uttrykk som ikke har noe spesielt å gjøre med en bestemt TV-serie.

– Det var en feiltakelse av meg å ikke ta kontakt med NRK. Men vi mener dette er innenfor rammene for hvordan man kan oppføre seg, sier Swartling.

– Lettere å få tilgivelse

Nina Rones, høyskolelektor ved institutt for markedsføring ved BI, mener at Gina Tricot bruker sitatene for å øke salget.

– Det er nyhetens interesse. Tenk så morsomt det er å gå med uttrykk fra «Skam» på en Gina Tricot-skjorte. Da er du «in», da følger du med i tiden, sier Rones.

Hun understreker at hun ikke kjenner lovverket, men sier at kleskjeden har valgt rett tidspunkt fra et salgsperspektiv.

– Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, men jeg sier ikke at det er etisk rett å gjøre, avslutter høyskolelektoren.

NRKs advokat har tatt kontakt med Gina Tricot og avventer nå en redegjørelse for det totallet antallet plagg og modeller som er promotert i Norden.