Hvert år deler Press, som er ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, ut den såkalte Gullbarbien. Prisen går til den aktøren som får ungdom til å føle seg verst.
Siden 1. februar har norske ungdommer stemt på den de mener bør få prisen. Nå er resultatet klart, og det italienske klesmerket Brandy Melville fikk soleklart flest stemmer.
Kleskjeden er kjent for kun å ha klær i «onesize» størrelse. Altså kun en størrelse på klærne sine, som passer til en slank kroppsfasong.
Kleskjeden har i mange år måttet tåle kritikk for de små størrelsene sine. Kroppsaktivisten Carina Elisabeth Carlsen kalte størrelsene butikken opererer med for oppskriften på en spiseforstyrrelse.
Ensidig skjønnhets- og kroppsideal
Leder i Press, Lea Mariero, mener det er helt nødvendig at Brandy Melville må ta prisen på alvor og ta ansvar.
– Brandy Melville må ta en runde med seg selv og tenke over budskapet de sender til unge jenter for at de selv skal tjene seg rike.
– Påvirkningskraften de har til å definere hva som er skjønnhet er skummel, sier hun.
Press skriver at Brandy Melville ble nominert for deres bruk av ensidige skjønnhets- og kroppsideal.
Tillot ikke svarte og overvektige ansatte
I tillegg kom det i høst en artikkel i Business Insider som avdekket at kleskjeden ikke tillot overvektige eller svarte ansatte i butikkene. Ifølge artikkelen ansatte kjeden kun tynne, hvite og pene ungdommer og kvinner.
Nå får selskapet en Barbie lakkert i gull og streng beskjed om å skjerpe seg.
– Det er forkastelig at Brandy Melville bruker ungdoms usikkerhet for å tjene penger. Ungdoms psykiske helse er mye viktigere enn at de ønsker å tjene seg rike. Det er på høy tid at selskapet endrer markedsstrategi, og vi får et lovverk som ivaretar alle barns rettigheter, sier Mariero
De nominerte til årets Gullbarbie var OnlyFans, Protein.no, og Brandy Melville.
Dette er 12. gang Gullbarbien deles ut. I fjor var Brandy Melville også nominert til prisen, men da var det Sophie Elise AS som stakk av med versting-prisen.
NRK har prøvd å kontakte Brandy Melville for en kommentar, uten hell. Også tidligere, ved andre anledninger, har vi ikke lyktes å få en kommentar fra kleskjeden.