Les også: Nedlasting og vinyl øker
Alt om nedlasting og fildeling!
Dermed er det klart at årets jul blir mer digital enn den har vært noensinne. For i jungelen av dippedutter er trenden klar: De digitale tar av, mens de analoge er i ferd med å forsvinne - med noen få unntak: Den gode gammeldagse platespilleren holder stand med et årlig salg på rundt 2000 enheter.
MP3-spillere og vinyl-platespillere tilhører egentlig to forskjellige generasjoner. Men mens salget av mp3-spillerne skyter i været, holder vinylen stand. Foto: Thompson.
- Vi smiler litt av det hvert år, sier Erik Andersen i Stiftelsen Elektro- og elektronikkbransjen, som holder øye med salgsutviklingen på de ulike plattformer.
- Det er stort sett tre grupper som kjøper platespiller: Først har vi de som simpelthen elsker vinyl, dernest kommer dem som har en platesamling de vil spille og til slutt har vi disk-jockeyer, som er storkjøpere. De sverger gjerne til vinyl.
Har nådd toppen
En av de bratteste kurvene gjelder mp3-spillere. Mens det for fem år siden ble solgt kun et par tusen slike, begynner tallene nå å nærme seg en halv million årlig.
- Vi ser at CD-spillere går kraftig ned, mens mp3-spiller øker noe voldsomt. I denne bransjen er vi vant til at ett medium tar over for et annet, men det betyr ikke nødvendigvis at CD-spilleren kan erklæres død. Men at den har nådd høyden, kan vi nok være enige om.
Og tallenes tale er klar: Mens bærbare CD-spillere solgte i nærmere 150.000 eksemplarer i 2002, er prognosen for neste år på bare en tredel. Bordmodellene har sunket enda mer, fra 26.000 i 2000 til bare 4.000 i år.
DAB
DAB-radio har vært heftig debattert de siste ukene, men også her peker tallene kraftig oppover.
- Vi snakker ikke om noe gjennombrudd ennå, men vi ser at det skyter fart. I fjor ble det solgt rundt 7.000-8.000 DAB-radioer, og i år regner vi med nærmere 30.000, sier Andersen til NTB og legger til at salget av FM-radioer er langt større
.
Årlig selges det nemlig rundt 800.000 FM-radioer her i landet.
- Snart kommer mp4, og så er vi i gang igjen. Vi snakker om en voldsom nyskapning og innovasjon. I vår bransje er ikke det floskler - det er noe som virkelig skjer, sier Andersen.